۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
همه چیز درباره سدان جذاب هیوندای + مشخصات
در این گزارش به معرفی و بررسی سدان پرطرفدار هیوندای می‌پردازیم.
کد خبر: ۴۰۲۴

به گزارش کارنا، هیوندای اکسنت یکی از جذاب ترین، اقتصادی‌ترین و البته جم و جور‌ترین خودرو‌های هیوندای به حساب می‌آید که به دلیل داشتن ابعاد متوسط مناسب رانندگی در سطح شهر است. در ادامه با اعلام جزییات بیشتر همراه ما باشید.

هیوندای اکسنت از اواسط تابستان سال ۱۳۹۶ به صورت CKD وارد ایران شد و بر روی خطوط مونتاژ کرمان موتور قرارگرفت. این سدان جمع‌و‌جور که به صورت واردات رسمی (توسط شرکت آسان موتور) و نیز غیررسمی (توسط واردکنندگان متفرقه) به بازار کشورمان راه یافته است، نسل چهارم خانواده هیوندای اکسنت محسوب می‌شود.

اکسنت، از کوچکترین سدان‌های هیوندای است و تاکنون در قالب چهار نسل به بازار معرفی شده است که از این میان، نسل سوم آن به کشورمان راه پیدا نکرد و نسل دوم نیز به‌صورت مونتاژی (با نام ورنا) در میانه دهه ۸۰ شمسی، در گروه خودروسازی راین از زیرمجموعه‌های کرمان‌موتور تولید می‌شد. اما نسل چهارم اکسنت از سال ۲۰۱۰ به بازار جهانی آمد، ولی برای مشتریان ایرانی از اواخر سال ۲۰۱۳ قابل خریداری بود. همچنین تعداد محدودی از اکسنت‌های وارداتی مجهز به موتور بلو هستند؛ موتوری که به لطف داشتن کیت کاهش مصرف سوخت و تغییر ضرایب دنده، مصرفش حدود ۹% کمتر از سایر اکسنت‌هاست و غیر از این موضوع، هیچ تفاوت دیگری ندارد. ضمن اینکه اکسنت‌های بلو اکثرا دو آپشن «روکش چرم» و «آینه الکتروکرومیک» را هم به‌صورت استاندارد داشتند.

طراحی ظاهری هیوندای اکسنت
اکسنت زبانی نرم و محافظه‌کارانه دارد. چهره‌ای بی‌حاشیه که حقیقتاً یکی از رموز موفقیتش است. اغراق در این خودرو جایی ندارد. این را می‌شود از بازی آرام زوایا در کناره‌ها هم فهمید. البته این کره‌ای آن‌قدر‌ها هم تصور می‌شود گوشه‌گیر نیست. جسارت قابل قبولی در جلوه بصری آن به‌ویژه در چراغ‌های جلو و عقب، فرم مه‌شکن و البته گریل جلوپنجره دیده می‌شود. بالاخره هرچه باشد این خودرو یکی از فرزندان دوران مدرن هیوندای به شمار می‌رود.

بیننده به محض رویت اکسنت ذهنیت مثبتی نسبت به آن پیدا می‌کند. نه آن را یک لوکس با اغراق می‌داند و نه یک سدان کسل‌کننده. هیوندای با در نظر گرفتن ریسک تبدیل شدن اکسنت به یک خودروی اسپرت، با کمال مراقبت از یک ردیف ساده LED داخل چراغ‌های جلو استفاده کرده است؛ استراتژی مناسبی که هم چهره مدرنی به خودرو بخشید و هم اینکه در بحث لامپ‌های نور روز زیاده‌روی نکرد. مهندسان طراح، با جسارت هرچه تمام‌تر فرورفتگی‌های جذابی را روی کاپوت این خودرو اعمال کرده‌اند تا این‌که خودرو از خطر نزدیک شدن به یک «سدان پیرمردی» دور بماند. استراتژی محافظه‌کاری در این خودرو حتی روی رینگ‌های آن هم دیده می‌شود. طراحی ساده و البته درخور توجهی که شاید در نگاه اول امروزی نباشد، ولی همیشه به‌عنوان یک مد تلقی می‌شود.

در کناره‌ها می‌توان پیشرفت فناورانه هیوندای در زمینه طراحی را به‌خوبی حس کرد. جایی که دستگیره‌ها با شیب دقیق و حساب‌شده درست در امتداد زاویه جانبی جای‌گیر شده‌اند. کاملاً واضح است که طراح می‌خواسته تا جایی که می‌شده D-Pillar (ستون سوم) را بالا بکشد که فضا برای سرنشینان عقب بهتر و بیشتر باشد. تلاشی که البته چندان موفقیت‌آمیز نبوده و شیب انتهایی کمی بیشتر از حد انتظار است.

مشخصات فنی هیوندای اکسنت
هر دو مدل وارداتی و مونتاژی هیوندای اکسنت با ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به مشتریان ایرانی عرضه شد تا از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی بین مدل‌های وارداتی آسان موتور و مونتاژی کرمان موتور نباشد.

البته، آسان موتور تعداد محدودی اکسنت را با موتور بلو وارد کرد که به دلیل داشتن کیت کاهش مصرف سوخت و بهبود ضرایب دنده، ۹ درصد بنزین کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها مصرف می‌کند.

یکی از مزیت‌های هیوندای اکسنت، مصرف سوخت پایین آن است که در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۶.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند. سدان جمع و جور کره‌ای دارای حالت رانندگی اکو است که می‌توان با زدن یک دکمه ضرایب دنده و حساسیت پدال گاز را تنظیم کرد. دکمه ECO فقط در مدل‌های وارداتی وجود دارد و نسخه‌های مونتاژی فاقد آن است.

با این مشخصات فنی، نباید انتظار عملکرد فوق‌العاده و شتاب‌گیری مهیج را انتظار داشت. با این وجود، کسانی که به دنبال سدان جمع و جور خانوادگی، همراه با سواری نرم و راحت هستند، می‌توانند هیوندا اکسنت را انتخاب کنند.

امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای اکسنت متناسب با نیاز مصرف‌کننده و قیمت بازار و تقریبا قابل قبول است. آپشن‌های اکسنت مونتاژی و وارداتی تفاوتی ندارد، فقط اینکه ورژن‌های وارداتی بلو دارای «روکش چرم» و «آینه الکتروکرومیک» است.
منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر