۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
واردات خودرو‌های ارزان قیمت و قابل رقابت با وجود تعرفه‌های بالا امکان پذیر نیست
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران: قیمت خودرو‌های وارداتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شرکت سازنده و برند خودرو است و معمولا شرکت‌های خودروسازی معتبر و پیشرو در دنیا که از برند‌های معروف خودروسازی در جهان هستند، خودرو‌های گران قیمتی را به بازار عرضه می‌کنند.
کد خبر: ۴۶۹۰

به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: مادامی که دولت به دنبال کسب درآمد از محل تعرفه واردات خودرو است و اقدامی در جهت کاهش تعرفه‌ها انجام نمی‌دهد، واردات خودرو به کشور گران تمام شده و مصرف کننده با خودرویی ارزان قیمت وارداتی مواجه نخواهد بود.

جواد مرزبان راد با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر لزوم واردات خودرو‌های ارزان قیمت و قابل رقابت بیان کرد: قیمت خودرو‌های وارداتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شرکت سازنده و برند خودرو است و معمولا شرکت‌های خودروسازی معتبر و پیشرو در دنیا که از برند‌های معروف خودروسازی در جهان هستند، خودرو‌های گران قیمتی را به بازار عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این کلاس خودرو، ابعاد، وزن و حجم و قدرت موتور نقش به سزایی در قیمت تمام شده خودرو‌های وارداتی دارد. بر این اساس خودرو‌های با برند‌های معمولی، ابعاد کوچک و موتور‌های کم حجم در زمره خودرو‌های اقتصادی قرار خواهند گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا امکانات رفاهی خودرو را از دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو‌های وارداتی عنوان و بیان کرد: هر چقدر که یک خودرو از آپشن و امکانات بیشتری برخوردار باشد به تبع قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

مرزبان راد در ادامه تاکید کرد: البته هنگام واردات خودرو‌های ارزان قیمت توجه به مواردی، چون مصرف سوخت و ایمنی حایز اهمیت است چراکه نباید به بهانه اقتصادی بودن، خودرو‌های با مصرف سوخت بالا و ناایمن را وارد کشور کرد.

وی یادآور شد: تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش نیز از نکات کلیدی است که برای واردات خودرو‌های خارجی باید به آن توجه کرد، زیرا با تنوع خودرو‌های وارداتی، تیراژ خودرو‌های موجود در هر مدل کاهش پیدا کرده و با کمبود و افزایش قیمت قطعات مواجه خواهیم شد که در برخی موارد نیز منجر به خواب خودرو می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: البته بعضی خودرو‌ها به رغم اقتصادی بودن دارای قطعاتی با طول عمر بالایی هستند و برخی دیگر از قطعات با دوام پایین تری برخوردار می‌باشند؛ لذا همه عوامل باید در جایگاه خود بررسی شوند تا واردات خودرو‌های اقتصادی و ارزان قیمت با چالش‌هایی برای مصرف کننده همراه نباشند.

مرزبان راد اذعان داشت: از مسائل فنی واردات خودرو که عبور کنیم افزایش تعرفه ها، حقوق و عوارض گمرکی به خصوص برای واردات خودرو‌های کامل که تعرفه بالاتری دارند موجب شده واردات خودرو به کشور گران تمام شود و در نهایت با توجه به قیمت دلار خودرو‌های اقتصادی خارجی نیز با قیمت نسبتا بالایی به دست مصرف کننده ایرانی می‌رسند.

وی با اشاره به درآمدزایی دولت از محل واردات خودرو تصریح کرد: از آنجا که بخشی از تعرفه واردات خودرو عاید دولت می‌شود، مادامی که دولت به دنبال کسب درآمد از محل تعرفه است و اقدامی در جهت کاهش تعرفه واردات خودرو انجام نمی‌دهد، واردات خودرو به کشور گران تمام شده و مصرف کننده با خودرویی ارزان قیمت وارداتی مواجه نخواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا خودرو‌های وارداتی قابلیت رقابت با خودرو‌های داخلی را دارند، تاکید کرد: اگر تعرفه واردات خودرو به روال کنونی باشد و تغییری در تعیین تعرفه‌ها رخ ندهد به تبع خودرو‌های وارداتی به لحاظ قیمتی قابل رقابت با خودرو‌های داخلی خواهند بود، اما با کاهش تعرفه و سود بازرگانی قطعا رقابت برای خودروسازان داخلی سخت خواهد شد چراکه باید تمام تمرکز خود را روی ارتقای کیفی تولیدات خود قرار دهند.

ارسال نظر