۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
خطر آتش سوزی خودرو‌های وارداتی معین خودرو!
چندی پیش بیش از نیم میلیون تویوتا در چین به دلیل نقص فنی فراخوانده شدند. این موضوع به خودی خود، دارای ارزش خبری بالایی برای کشور ما نیست؛ اما این موضوع آنجایی اهمیت پیدا میکند که بدانیم بخشی از این محصولات، توسط شرکتی به نام معین خودرو وارد کشور شده و به دست برخی مشتریان نیز رسیده است!
کد خبر: ۴۷۶۱

به گزارش کارنا، طبق گزارش وب‌سایت اداره تنظیم بازار چین، بالغ بر ۵۷۰ هزار دستگاه تویوتا که در این کشور مونتاژ شده‌اند، به دلیل ایرادات فنی باید فراخوانده شوند. این موضوع نگران‌کننده‌ای برای معین خودرو به عنوان یکی از واردکنندگان محصولات تویوتا در ایران است، چرا که بخش قابل توجهی از کرولا‌های عرضه شده توسط این شرکت در ایران، از مدل‌های مونتاژ FAW چین هستند.

موضوعی که معین خودرو تا کنون هیچ اشاره‌ای به این موضوع مهم نداشته است.

فراخوان شامل چه خودرو‌هایی می‌شود؟
اطلاعیه منتشر شده در دسامبر ۲۰۲۳ توسط اداره تنظیم بازار چین، نشان می‌دهد که ۳۵۰ هزار و ۲۱ دستگاه تویوتا کرولا که بین ششم آگوست ۲۰۱۹ تا ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ در کارخانه FAW تولید شده‌اند، باید مورد بازبینی و رفع ایراد قرار گیرند.

علاوه بر کرولا، ۱۵۷ هزار و ۴۵۸ دستگاه هایلندر و ۶۸ هزار و ۴۳۴ دستگاه از دیگر محصولات تویوتا نیز شامل این فراخوان هستند.

خطر جدی‌تر از تغییر کف‌پوش یا قفل کمربند
توجه داشته باشید که دلیل فراخوان اخیر تویوتا کرولا، فراتر از ایرادات جزئی مانند تغییر کف‌پوش یا قفل کمربند است. مشکل اصلی در پمپ بنزین این خودروهاست که می‌تواند منجر به نشت سوخت، خطر آتش‌سوزی و در نتیجه آسیب به جان افرادی شود که این خودروی وارداتی بی کیفیت را خریداری کرده اند.

تویوتا به مالکان کرولا‌های مشمول چه توصیه‌ای می‌کند؟
مالکان کرولا‌های مشمول فراخوان باید تا زمان رفع ایراد، از نزدیک شدن به منابع آتش خودداری کنند. در صورت مشاهده بوی بنزین یا نشت سوخت، باید فوراً خودرو را متوقف کرده و به نمایندگی مجاز مراجعه نمایند.

مسئولیت معین خودرو ایرانیان چیست؟
معین خودرو ایرانیان به عنوان واردکننده این نوع کرولاها، موظف است با استخراج اطلاعات و دریافت شماره شاسی کرولا‌های مشمول فراخوان از FAW در اسرع وقت، نسبت به بررسی و رفع ایراد در این خودرو‌ها اقدام نماید. موضوعی که به نظر می‌رسد تا کنون از سوی شرکت پیگیری نشده است یا اگر هم شده است هیچ اطلاعاتی از این وضعیت در دسترس عموم مردم و خریداران این خودرو نیست.

اما مشکل بعدی اینجاست که معین خودرو به عنوان یک شرکت وارداتی، با وجود یک نمایندگی در تهران و دیگر خبری از هیچ چیزی نیست! پس اگر در شهری غیر تهران دچار مشکل شدید، احتمالا می‌بایست خودروی خود را در خیابان و یا در بیابان رها کرده و فرار کنید! گفتنی است که مجموعه معین خودرو در تحویل محصولات خود نیز بسیار بدقول و بی تعهد عمل کرده و چندی پیش نیز مشتریانی که خودرو‌های خود را تحویل نگرفته بودند دست به تجمعات اعتراضی زیادی زده بودند.

اقدامات ضروری
مالکان کرولا‌های وارداتی توسط معین خودرو باید شماره شاسی خودروی خود را با لیست منتشر شده توسط FAW تطبیق دهند.

در صورت مشمول بودن خودرو در فراخوان، باید در اسرع وقت به نمایندگی‌های مجاز معین خودرو مراجعه کرده و نسبت به رفع ایراد اقدام نمایند. نمایندگی‌های که تعداد بسیار کمی داشته و مشخص نیست که تکلیف مشتریان در این داستان چیست!

بدیهی است که عدم توجه به این هشدار می‌تواند خطر آتش‌سوزی و صدمات جبران‌ناپذیری را برای مشتریان و مالکین این خودرو‌ها به همراه داشته باشد.
منبع: روزگار خودرو

ارسال نظر