۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
فرمول نوسازی تاکسی‌های تهران
فرمول نوسازی تاکسی‌های تهران
کد خبر: ۵۴۹۴

به گزارش کارنا، تقریبا همه تهرانی‌ها سفر با تاکسی‌های فرسوده را تجربه کرده اند، تاکسی‌هایی که نه توان رفتن دارند و نه توان اوراق! نه راه ادامه دادن را دارند و نه راه نوسازی را. تاکسی‌هایی که اگر در میانه راه متوقف نشوند و رفیق نیمه راه نشوند، قطعا با کندی و سرعت کم شما را به مقصد می‌رسانند، خودرو‌های فرسوده‌ای که در حین حرکت آن‌قدر سر و صدا دارند که در برخی مواقع تصور می‌کنیم که عن‌قریب است تاکسی دچار ازهم‌پاشیدگی شود.

مدت‌هاست که نوسازی تاکسی‌های فرسوده به یکی از اولویت‌های مدیران شهری بدل شده است؛ اما افزایش روزافزون قیمت خودرو و نبود خودروی مناسب جابه‌جایی مسافر با پیمایش بالای روزانه موجب کاهش میل رانندگان به نوسازی تاکسی‌هایشان شده است؛ هرچند که این روز‌ها زمزمه‌های ورود تاکسی‌های برقی نیز موج جدیدی از انتظارات را ایجاد کرده است، اما باید دید که مدیران شهری و دولتی چگونه می‌توانند میل رانندگان تاکسی را به سمت نوسازی تاکسی‌هایشان به خودرو‌های لوکس برقی سوق دهند.

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره آخرین وضعیت تاکسی‌های پایتخت با تاکید بر اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در سال‌جاری خودروی سورن دوگانه‌سوز جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شود، گفت: در راستای نوسازی تاکسی ۱۵۰میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۸درصد از محل صندوق کارآفرینی امید ارائه می‌شود و علاوه بر این نوع خودروی دوگانه‌سوز، خودرو‌های برقی نیز با پرداخت تسهیلات ۳۰۰میلیون تومانی از شهرداری به متقاضیان داده می‌شود.

وی با بیان اینکه با هدف‌گذاری تا پایان سال و ورود تاکسی‌های برقی محقق، تقریبا بیشتر ناوگان فرسوده حمل‌ونقل، نوسازی می‌شود، گفت: شهرداری تهران درصدد است که در طرح نوسازی، تاکسی‌های برقی را جایگزین خودرو‌های فرسوده کند؛ اما هدف‌گذاری ما برای نوسازی تاکسی به خودروی سمند سورن نیز همچنان به قوت خود باقی است و امسال نیز همچون سال گذشته در برنامه داریم که حدود ۳۰۰۰دستگاه خودروی تاکسی را نوسازی کنیم؛ اما اگر راننده تاکسی مایل به دریافت تاکسی برقی نبود، می‌تواند نوسازی خودروی خود را با سمند سورن پیش ببرد و وام تسهیلات نوسازی نیز شامل این رانندگان می‌شود، افزود: خودروی برقی متقاضی داشته به‌گونه‌ای‌که از ۱۰۰۰دستگاه خودروی اولیه که وارد کشور شد تاکنون حدود ۲۰۰خودروی پلاک تاکسی واگذار شده است.

وی به نقش اجرای ماده۱۲ کاهش مصرف انرژی در توسعه تاکسی‌های برقی با بیان اینکه برای آنکه شاهد استقبال بیشتر از خودروی برقی باشیم، باید و قطعا اجرای ماده۱۲ نهایی شود و دولت یک بخشی را به‌عنوان کمک بلاعوض به تاکسی‌ها در راستای تحقق ماده۱۲ پرداخت کند تا بخشی از هزینه نوسازی خودرو به‌عنوان کمک بلاعوض به راننده داده شود؛ چراکه با برقی‌سازی در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی می‌شود و این خودرو‌های برقی برابر ماده۱۲ مشمول دریافت کمک بلاعوض خواهند شد.


مالکی درباره قیمت خودروی برقی با اعلام یک فرمول ساده گفت: در حال حاضر قیمت خودرویی که در حال واگذاری است یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان است؛ ولی قیمت خودروی سورن حدود ۵۰۰میلیون تومان است و خودروی برقی بیش از ۲برابر قیمت سمند سورن است؛ اما در مجموع توسعه برقی-سازی جزو اهداف و دغدغه‌های مدیریت شهری است تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم. قطعا رانندگانی که مشتاق به کاهش آلودگی هوای تهران هستند، باید مورد حمایت قرار گیرند و باید در حوزه خرید تاکسی برقی به آن‌ها کمک بلاعوض شود؛ اما بر اساس تدابیر شهردار تهران تسهیلات ۲برابری به این خودرو‌های برقی داده می‌شود؛ یعنی شهرداری تهران به این رانندگان ۳۰۰میلیون تومان و خودروساز۶۰۰میلیون تومان وام تاکسی برقی را می‌دهد و اگر کمک بلاعوض به این رانندگان داده شود قطعا استقبال آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و این در حالی است که خودرو‌های برقی فعلی به‌عنوان تاکسی گردشی ویژه در مسیر‌هایی همچون فرودگاه، راه‌آهن و مناطق پرترافیک شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و زیرساخت‌های شارژ هم در ۶نقطه از سطح شهر برای این عزیزان مهیا شده، خدمات پس از فروش به ازای هر ۳۰۰دستگاه خودرو در حال حاضر در سطح شهر دایر است و هیچ‌گونه دغدغه‌ای از این بابت وجود ندارد.

مالکی فرسودگی ناوگان در حوزه حمل‌ونقل را یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: در تهران حدود ۸۰هزار دستگاه تاکسی داریم که بیش از نیمی از این‌ها فرسوده هستند و به لحاظ آلودگی فنی و ایمنی دچار مشکل هستند و در شهر تردد می‌کنند و حالا نوسازی و بهسازی ناوگان یکی از اولویت‌های امسال سازمان تاکسیرانی است؛ به‌گونه‌ای‌که امسال طرح نوسازی با سه خودرو پیشنهادی عنوان می‌شود و خودرو‌های تولید شرکت‌های داخل کشور «خودرو‌های دوگانه سوز و بنزینی» که نسبت به سال گذشته که صرفا یک خودرو در طرح نوسازی مورد استفاده قرار می‌گرفت دو خودروی دیگر اضافه شده و خبر خوبی برای تاکسیرانان است. این خودرو‌ها مربوط به سه شرکت دولتی و خصوصی هستند. این تنوع امسال ایجاد شد تا شرایط را بهتر کند.

وی با بیان اینکه در کنار این‌ها ما خودرو‌های برقی را هم داریم که به زودی وارد خواهند شد. شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکت‌های خودروساز داخلی، تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد کرد که ذیل آن، سازمان تاکسیرانی موافقت‌نامه‌هایی را با ۵شرکت خودروساز داخلی منعقد کرد و تا به امروز موافقت‌نامه‌ها برای ۱۰هزار دستگاه خودرو وارداتی برقی امضا شده است. وی گفت: فراخوان اولین بخش از این خودرو‌های برقی در سایت سازمان منتشر شده و هزار دستگاه هم اکنون در شهر تهران وارد شده‌اند و با صدور پلاک تاکسی برای ۲۰۰دستگاه از این خودروها، هم‌اکنون در سطح شهر در حال خدمات‌رسانی هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: با تدبیر مدیریت شهری تا پایان سال، ۹۰۰ایستگاه شارژ خودروی دیگر اضافه خواهد شد و با این تعداد بیش از ۴۰هزار دستگاه خودروی برقی را به راحتی می‌توانیم پوشش بدهیم تا بتوانیم در بحث شارژ تاکسی‌های برقی مشکلی نداشته باشیم و دقت داشته باشید که حرکت به سمت خودرو‌های برقی، گامی در مسیر هوای پاک محسوب می‌شود و یک دغدغه جدی در تمام کلان‌شهرهاست.

وی اعلام کرد: برای اولین‌بار در سازمان تاکسیرانی ما وام‌هایی را برای تعمیرات خودرو می‌دهیم و بسیاری از تاکسی‌ها در تهران وجود دارند که نواقصی در بخش‌های ایمنی فنی و آلایندگی دارند؛ اما هنوز مشمول طرح نوسازی نمی‌شوند؛ چون باید خودرو به سن فرسودگی ۱۲سال برسد؛ اما با توجه به نرخ اقلام و هزینه‌ها و شرایط اقتصادی، بسیاری از رانندگان برای تعمیرات خودروی خودشان با مشکل مواجه بودند و نمی‌توانستند معاینه فنی دریافت کنند که امسال بر اساس موافقت‌نامه‌ای که با شرکت ایران خودرو و سایپا و همچنین با بانک رسالت داشتیم بر اساس این تفاهم‌نامه سه‌جانبه تسهیلاتی را برای تعمیرات خودرو تا سقف ۸۰میلیون تومان برای خودرو‌های سواری و ۱۰۰میلیون تومان برای خودرو‌های ون، قائل شدیم.

مالکی با بیان اینکه راننده نیاز به پرداخت وجه ندارد و صرفا با مراجعه به نمایندگی‌های معرفی‌شده تعمیرات خودرو را انجام می‌دهد. پس از آن صورت وضعیتی را که نمایندگی به ما ارسال می‌کند، توسط بانک پرداخت می‌کنیم. وی گفت: سقف میزان تسهیلات تا سقف ۵هزار دستگاه خودرو را برای تسهیلات تعمیرات خودرو امسال در نظر گرفتیم و برای خودرو‌های برقی با توجه به توافق‌نامه‌هایی که با شرکت خودروسازی داریم، تسهیلاتی توسط شرکت خودروساز داده می‌شود؛ به‌عنوان مثال برای خودروی برقی که در حال حاضر در حال ثبت‌نام هستیم ۶۰۰ میلیون تومان شرکت خودروساز با همین کارمزد ۸درصد به راننده تسهیلات می‌دهد.

منبع:دنیای اقتصاد

ارسال نظر