۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
۱۰ ویژگی رقابتی شاهین پلاس در بازار ایران
«شاهین پلاس» در نسخه اتوماتیک خود از یک جعبه دنده ۶ سرعته AT بهره می‌برد که در بازار ایران خواهان بسیاری دارد.
کد خبر: ۶۰۱۳

به گزارش کارنا، شاهین‌پلاس به‌عنوان محصول جدید سایپا با توجه به مشخصات فنی و امکانات خود، در میانه بازار سدان‌های کلاس C ایران قرار می‌گیرد. این خودرو با ارائه ترکیبی متعادل از عملکرد و امکانات، سعی در جلب نظر طیف وسیعی از مشتریان دارد.

مزیت اصلی شاهین‌پلاس نسبت به رقبای داخلی، استفاده از پیشرانه جدید ME ۱۶ است که می‌تواند عملکرد و مصرف سوخت بهتری را ارائه دهد.

همچنین وجود نسخه اتوماتیک شش‌سرعته با گیربکس AT، مزیت رقابتی دیگری برای این خودرو محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب، ۱۰مزیت رقابتی شاهین‌پلاس را به تفصیل برخواهیم شمرد.

پیشرانه جدید «ME ۱۶» با عملکرد و مصرف سوخت مناسب
شاهین‌پلاس از نظر مشخصات فنی و پیشرانه، تغییرات قابل توجهی نسبت به نسخه‌های قبلی خود داشته است. مهم‌ترین تغییر این خودرو، استفاده از پیشرانه جدید ME ۱۶ است که نقطه قوت این خودرو محسوب می‌شود. پیشرانه ME ۱۶ نسخه ایرانیزه‌شده EC ۵ گروه PSA فرانسه است.

حجم این پیشرانه چهارسیلندر ۱۶سوپایه، ۱۵۸۷سی‌سی است. ME ۱۶ به‌صورت تنفس طبیعی توان تولید ۱۱۵اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۷نیوتون‌متر را داراست. این پیشرانه از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (VVT-i) بهره می‌برد که به بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.

قدرت ۱۱۵ اسب بخاری این موتور، عملکرد قابل قبولی را برای یک سدان خانوادگی فراهم می‌کند و استاندارد آلایندگی یورو۵ (با قابلیت ارتقا به یورو۶) وضعیت این خودرو را از نظر تولید میزان آلایندگی در شرایط مناسبی قرار می‌دهد.

ارائه نسخه اتوماتیک شش‌سرعته با «گیربکس AT»
شاهین‌پلاس با دو گزینه جعبه‌دنده عرضه می‌شود؛ جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی ۵ F ۱۸ و جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE که یک مزیت برای این خودرو محسوب می‌شود و در بازار ایران خواهان بسیاری دارد.

امکانات رفاهی متعدد
شاهین‌پلاس با مجموعه‌ای از امکانات رفاهی، ضمن ایجاد تجربه‌ای مدرن و راحت برای سرنشینان خود، انتظارات آن‌ها از یک سدان اقتصادی را برآورده می‌کند.

در بخش امکانات رفاهی، شاهین‌پلاس به آپشن‌هایی همچون استارت دکمه‌ای، سانروف، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های تاشو برقی، کروزکنترل و محدودکننده سرعت و سنسور نور مجهز است.

در زمینه سیستم‌های سرگرمی و اطلاعاتی، وجود نمایشگر لمسی ۱۰اینچی با سیستم عامل اندروید و سیستم صوتی، تجربه مناسبی را برای سرنشینان این خودرو رقم می‌زند. در بخش مکانیکی و عملکردی نیز وجود فرمان کمکی برقی، حالت‌های اسپرت و برفی برای جعبه‌دنده و امکان تیپ‌ترونیک در نسخه اتوماتیک به کاربری ساده‌تر خودرو کمک می‌کند.

تجهیزات و استاندارد‌های روز ایمنی
در بخش ایمنی و کمک‌راننده، شاهین‌پلاس مجهز به سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب و سیستم ترمز ABS و EBD است. سیستم ایربگ (کیسه هوا) این خودرو براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و تست‌های انجام‌شده در کشور‌های اروپایی توسعه یافته است. تست دیگری که آن هم در یکی از مراکز ایمنی‌سنجی اروپایی انجام شده، تست R ۹۵ از استاندارد ECE بوده که شاهین از آن هم سربلند و موفق بیرون آمده است.

گواهی موفقیت در این تست، یکی از شش بخش اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم‌شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی واردشده در نقطه R، امکان باز شدن در‌ها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل در‌ها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... باعث شده است شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته را به دست آورد.

بدین‌ترتیب، شاهین علاوه بر برخورداری از استاندارد برخورد با عابر پیاده، تأییدیه نهایی استاندارد ECE اروپا را به دست آورده و ویدئوی دو تست ایمنی آن (ایربگ و استحکام بدنه) به‌صورت رسمی منتشر شده است که نشان از آمادگی شاهین برای حداقل ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی Euro NCAP (با قابلیت ارتقا به ۴ ستاره در صورت افزودن کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای) را دارد.

نمای بیرونی هماهنگ
در نمای جلو شاهین‌پلاس، جلوپنجره با قاب کرومی خودنمایی می‌کند که به ظاهر خودرو جلوه‌ای لوکس‌تر می‌بخشد. چراغ‌های جلو با طراحی کشیده و مدرن، هماهنگی خوبی با خطوط بدنه دارند و به خودرو ظاهری پویا می‌دهند. سپر جلو با طراحی اسپرت دارای ورودی‌های هوای بزرگ است که علاوه بر زیبایی، به خنک‌کاری بهتر موتور کمک می‌کنند.

نمای جانبی شاهین‌پلاس با خطوط مستقیم و زاویه‌دار، حس استحکام و دینامیک را القا می‌کند. خط کمر بالا و پنجره‌های نسبتا کوچک، ظاهری اسپرت به خودرو داده‌اند.

دستگیره‌های کرومی درها، جلوه‌ای لوکس به نمای جانبی بخشیده‌اند. رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، اگرچه ممکن است برای برخی کوچک به نظر برسند، اما با توجه به کلاس خودرو و مصرف سوخت، انتخاب منطقی به نظر می‌رسند.

در نمای عقب، چراغ‌های LED با طراحی مدرن و یکپارچه، جلوه‌ای به‌روز به خودرو داده‌اند. نوار کرومی بالای قاب پلاک، عنصر تزیینی جذابی است که به زیبایی نمای عقب افزوده است.

آنتن کوسه‌ای روی سقف نیز علاوه بر کارایی، به ظاهر اسپرت خودرو کمک کرده است. سانروف هم به‌عنوان یکی از امکانات استاندارد شاهین‌پلاس، علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری، امکان لذت بردن از هوای آزاد و نمای آسمان را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

در مجموع، طراحی خارجی شاهین‌پلاس را می‌توان هماهنگ، متعادل و کاربردی توصیف کرد. این خودرو بدون ریسک‌های خاص و عناصر منحصر به فرد در طراحی، ظاهری قابل‌قبول و متناسب با سلیقه عمومی بازار ایران و درعین‌حال هماهنگ با استاندارد‌های روز خودرو‌های سدان را ارائه می‌دهد.

از نظر آیرودینامیک، خطوط بدنه شاهین‌پلاس نسبتا روان طراحی شده‌اند که می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد در سرعت‌های بالا کمک کند.
منبع: ایران جیب

ارسال نظر