۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
اختصاصی
طنز تلخ واردات قطعات خودرو با ارز دولتی
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن ابراز گله مندی از تخصیص ارز دولتی و نیمایی به واردات قطعات خودرو عنوان کرد: این در حالی است که قطعه سازان داخلی مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز آزاد تامین می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۲۵

به گزارش كارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن ابراز گله مندی از تخصیص ارز دولتی و نیمایی به واردات قطعات خودرو عنوان کرد: این در حالی است که قطعه سازان داخلی مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز آزاد تامین می‌کنند.

سلمان ابراهيمی نژاد درباره دلايل افزايش واردات قطعات از سوي خودروسازان اظهار داشت: واردات قطعات از خارج به معنای بالا بودن قیمت قطعات توليد داخل نیست بلکه تعيين قیمت مواد اوليه داخلی بر اساس نرخ بازار آزاد موجب شده قيمت قطعات در داخل گران تمام شود.

وي ضمن ابراز گله مندي از تخصيص ارز دولتی و نيمايی به واردات قطعات تصريح كرد: اين در حالی است كه مواد اوليه توليد داخل توسط قطعه ساز داخلی با ارز آزاد تامين شده و متاسفانه اين موضوع خارج از اختیار تولیدکننده و زنجیره تامین است.

اين كارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا واردات قطعات با ارز دولتی و نیمایی را طنزی تلخ عنوان و تاكيد كرد: تنها راه رقابت پذيری قطعات توليد داخل و وارداتی، تخصيص ارز آزاد به قطعات وارداتی همانند قطعات توليد داخل است كه ۹۰ درصد مشکلات در اين حوزه را حل خواهد كرد.

ابراهيمي نژاد افزود: تفاوت نرخ ارز خودروهاي مونتاژی با خودروهای داخلی كه قطعات آن توسط قطعه سازان داخلی تامين می شود با وجود قيمت گذاري دستوری خودروهای توليدی به نوعی حمایت از واردات و بخش بازرگانی و موجب آسيب به تولید کشور است.

وي يادآور شد: خودروسازان نيز به تبع اين سياست بخشی از فعاليت هاي خود را به سمت بازرگانی سوق داده اند در حالی که اگر این رانت برای بخش واردات وجود نداشت با توجه به توانمندی قطعه سازان و وجود دانش فنی ساخت قطعات در كشور، بهترین قطعات با کیفیت مناسب در داخل توليد می شد.

اين كارشناس صنعت خودرو در پايان خاطرنشان كرد: قطعه سازان داخلی بدون حضور شركت های رنو و پژو فرانسه نيز قادر به تامين قطعات كيفی و با توجيه اقتصادی هستند مشروط بر اينكه مقياس توليد افزايش و اختلاف نرخ ارز برای توليدكنندگان و واردكنندگان حذف شود.

ارسال نظر