۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
اختصاصی
کاهش ۳۰ درصدی تولیدات تایر در نیمه نخست سال جاری
یک تولید کننده و کارشناس صنعت تایر از کاهش ۳۰ درصدی تولیدات تایر در نیمه نخست سال جاری خبر داد.  
کد خبر: ۷۱۱۱

به گزارش کارنا، یک تولید کننده و کارشناس صنعت تایر از کاهش ۳۰ درصدی تولیدات تایر در نیمه نخست سال جاری خبر داد.  

ایرج زمانی فرد با اشاره به کاهش تولید تایر در نیمه نخست سال جاری عنوان کرد: عدم تخصیص به موقع ارز و قطعی برق منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید در صنعت تایر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. قطعی برق نیز به طور خاص ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات کارخانجات تایرسازی را کاهش داده است.

 وی با بیان اینکه عدم تخصیص به موقع ارز و سهمیه بندی فصلی ارز، تامین ارز برای تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است، افزود: متاسفانه ارز را تخصیص می‌دهند، اما حواله ارزی را صادر نمی‌کنند و از این رو خرید از فروشندگان خارجی که عمدتا تامین کنندگان مواد اولیه و قطعات یدکی هستند با تاخیر انجام شده و تامین مواد اولیه برای تایرسازان با تاخیر و به سختی انجام می‌شود. همچنین عدم تخصیص ارز برای واردات ماشین آلات خط تولید و قطعات یدکی، تایرسازان را با مشکل مواجه کرده است.

این تولید کننده و کارشناس صنعت تایر در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: این در حالی است که سهمیه ارزی در نظر گرفته شده برای وارد کنندگان تایر بیش از نیاز کشور برای واردات است و این موضوع  موجب انباشت مازاد تایر در بازار چه در بخش تولید و چه واردات شده است.

زمانی فرد تعرفه پایین واردات تایر و قیمت گذاری دستوری در صنعت تایر را از دیگر چالش‌های تولیدکنندگان تایر عنوان و بیان کرد: تعرفه پایین واردات تایر، تولیدات داخل را تحت تاثیر قرار داده و امکان رقابت در بازار را از تولید کنندگان تایر سلب کرده است. از طرفی قیمت گذاری دستوری علیرغم رفع انحصار از بازار لاستیک، اما کماکان به قوت خود باقی است و به مانعی جدی برای رقابت تولیدکنندگان داخل تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: با وجود قیمت گذاری دستوری، اجرای طرح‌های توسعه‌ای که ارتقای کیفیت محصولات را به همراه دارد، اقتصادی نخواهد بود.

این تولیدکننده و کارشناس صنعت تایر در پایان درباره روند تولید تایر‌های سواری رینگ ۱۳ و ۱۴ بیان کرد: تولییدکنندگان تایر طبق توافقی که با وزارت صمت انجام دادند، تولید تایر‌های رینگ ۱۳ و ۱۴ را افزایش دادند، اما از آن طرف وارد کنندگان تمایلی به واردات تایر‌های رینگ ۱۳ و ۱۴ ندارند چراکه برای آنها سودآور نیست.

 

ارسال نظر