۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
سرگذشت ۱۰ روز بازار خودرو
بررسی بازار خودرو در ۱۰روز گذشته حکایت از آن دارد که چالش‌های منطقه‌ای، چندان تاثیری بر بازار نداشته است؛ به‌طوری‌که در این بازه، قیمت محصولات داخلی ۱.۲درصد و بهای خودرو‌های مونتاژی نزدیک به نیم‌درصد صعود کردند. عدم نوسان شدید نرخ ارز مهم‌ترین دلیل در این زمینه عنوان می‌شود.
کد خبر: ۷۶۷۳

به گزارش کارنا، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد طی ده روز گذشته به‌رغم چالش‌های منطقه‌ای، قیمت خودرو چندان تحت‌تاثیر قرار نگرفته است؛ به طوری که در این بازه، قیمت محصولات داخلی ۱.۲درصد و بهای خودرو‌های مونتاژی نزدیک به نیم‌درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که پیش از این برخی از اتفاقات منطقه‌ای (برای مثال در فروردین‌ماه امسال) بازار خودرو را شدیدا دچار التهاب کرده بود.

«دنیای اقتصاد» برای رصد بازار خودرو قیمت ۱۵محصول داخلی و مونتاژی را در سه بازه زمانی ۸مهر، ۱۴مهر و ۱۸مهر بررسی کرده است. محصولات داخلی از ۸مهر تا چهاردهم ماه جاری (چهار روز بعد از عملیات وعده صادق۲) به طور میانگین ۴.۵میلیون تومان افزایش قیمت داشته و از چهاردهم مهر تا روز گذشته نیز ۴.۵میلیون تومان دیگر رشد قیمت را تجربه کرده اند؛ بنابراین طی ۱۰ روز گذشته مجموع افزایش بهای خودرو‌های داخلی به طور میانگین ۹میلیون تومان، معادل ۱.۲درصد، بوده است. همچنین از ۸ مهر تا دیروز بهای خودرو‌های مونتاژی به طور میانگین ۱۰میلیون تومان، معادل نیم‌درصد، افزایش داشته است.

مرور این ارقام نشان می‌دهد ناآرامی‌های اخیر در منطقه برخلاف گذشته، دیگر بازار خودرو را دچار التهاب‌های شدید نمی‌کند. برای مقایسه اشاره‌ای داشته باشیم به پیامد‌های عملیات وعده صادق ۱ در فروردین‌ماه امسال که پس از آن بازار خودرو به قله قیمتی خود رسید و بهای انواع خودرو در بازار به میزان زیادی دچار افزایش شد. اما گرچه انتظار می‌رفت پاسخ موشکی سه‌شنبه هفته گذشته ایران به اسرائیل موجب چنین واکنشی در بازار شود، اما گویا حساسیت بازار خودرو نسبت به این اتفاقات کاهش یافته است.

در بررسی این تغییرات در واکنش بازار نسبت به اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای می‌توان به علل و عوامل مختلفی اشاره کرد، ازجمله سیاست‌های ثبات قیمتی ارز که از طرف دولت پیگیری می‌شود. در واقع نرخ ارز بعد از ناآرامی‌های اخیر چندان دچار تغییرات جدی نشد. قیمت دلار که در هشتم مهرماه ۶۰هزار و ۵۰۰تومان بود، روز گذشته به ۶۳هزار و ۱۰۰تومان رسید؛ بنابراین نرخ ارز نیز التهاب شدیدی را تجربه نکرد.

بازار خودرو در تبعیت همیشگی خود از بازار ارز همین مسیر را پیش گرفته است. البته باید اشاره کرد که پاسخ پهپادی فروردین‌ماه ایران به اسرائیل به طور کلی واکنش‌های بیشتری را برانگیخته بود، بعد از ناآرامی‌های یک ماه گذشته گویا بازار ارز و خودرو نیز حساسیت کمتری نسبت به این وقایع نشان می‌دهد.

علاوه بر این به دلیل بی‌ثباتی‌هایی که در چند ماه گذشته بر بازار خودروی کشور حاکم بوده و هر چند روز یک بار قیمت خودرو افزایش یا کاهش پیدا کرده است، دیگر کسی اطمینانی به شرایط حاکم برای خرید یا فروش خودرو ندارد. در واقع خریداران و فروشندگان خودرو سعی می‌کنند تا زمانی که ثبات به بازار برگردد کمتر دست به فعالیت در بازار بزنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه قیمت خودرو طی سال‌های اخیر به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و به سقف خود رسیده و خودرو تبدیل به کالای لوکس شده، حساسیت تقاضا به قیمت (کشش قیمتی تقاضا) نیز افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که میزان مشخصی از افزایش قیمت، میزان قابل توجهی تقاضا را کاهش می‌دهد که این امر موجب می‌شود بازار به سمت رشد قیمت بیشتر حرکت نکند. شاهد این امر رکود قابل‌توجه بازار خودرو در فروردین‌ماه بود که افزایش قیمت باعث شد تقاضا تقریبا به صفر برسد.

بر اساس دیدگاه سرمایه‌گذاران درباره بازدهی سرمایه در بازار خودرو نسبت به دیگر بازار‌ها، می‌توان دلیل دیگری را برای افت تقاضای خودرو که موجب می‌شود قیمت رشد نکند، جست‌وجو کرد. با توجه به نوسانات در بازار خودرو و همچنین افت تقاضا و رشد کشش قیمتی تقاضا، بازار خودرو از دیدگاه سرمایه‌گذاران نمی‌تواند با بازده سرمایه‌ای بدون ریسک با اوراق سرمایه‌ای یا بهره بانکی رقابت کند. همچنین در بین بازار‌های پرریسک به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بیشتر ترجیح می‌دهند به سمت بازار‌هایی همچون طلا حرکت کنند.

سرگذشت ۱۰ روز بازار خودرو

جزئیات نوسانات قیمتی در بازار
از بین خودرو‌های داخلی که تغییرات قیمت آنها را در ۱۰ روز گذشته مورد بررسی قرار دادیم، بیشترین رشد قیمت مربوط به تارا اتوماتیک است که بهای آن از ۹۵۵ میلیون تومان در هشتم مهر به ۹۷۰ میلیون تومان در ۱۴ مهر و ۹۸۰ میلیون تومان در روز گذشته رسیده است تا افزایش قیمت ۲۵ میلیون تومانی و ۲.۶ درصدی در ۱۰ روز گذشته داشته باشد.


دناپلاس اتوماتیک توربو در رتبه دوم رشد قیمت بوده است. این محصول که هشتم مهرماه به قیمت ۹۴۰ میلیون خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۹۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا افزایش بهای ۲۰ میلیون تومانی و ۲.۱ درصدی را در این بازه زمانی ثبت کند.

از طرف دیگر رانا پلاس و کوئیک R اتوماتیک پلاس محصولاتی از خودرو‌های داخلی مورد بررسی بودند که بهای آنها در بازه زمانی مورد اشاره بدون تغییر باقی مانده بود. راناپلاس از هشتم مهر تا روز گذشته روی قیمت ۶۲۰ میلیون تومان و کوئیک R اتوماتیک پلاس روی ۵۵۰ میلیون تومان ثابت بوده است. مابقی خودرو‌ها نیز رشد قیمت ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی را ثبت کرده‌اند.

از بین خودرو‌های مونتاژی مورد بررسی بیشترین رشد قیمت مربوط به فیدلیتی هفت‌نفره است. این محصول که هشتم مهرماه قیمتی معادل یک‌میلیارد و ۸۳۰‌میلیون تومان داشت، روز گذشته به بهای یک‌میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان خرید و فروش شد تا رشد قیمت ۳۰ میلیون تومانی و ۱.۶ درصدی را در ۱۰ روز گذشته ثبت کند. بهای دیگنیتی پرایم در همین بازه زمانی از یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید؛ بنابراین این محصول در بازه زمانی یادشده افزایش قیمت ۲۰ میلیون تومانی و ۱.۱ درصدی داشته است.

محصول مونتاژی دیگری که تغییرات قیمتی آن را زیر ذره‌بین قرار دادیم فونیکس تیگو ۷ بود. این محصول گرچه از هشتم تا چهاردهم مهر ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته، اما این اضافه قیمت را از چهاردهم تا هجدهم مهر از دست داده و دوباره به یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است تا در بررسی تغییرات قیمت ۱۰ روزه بهای آن بدون تغییر ثبت شود.

از بین تمامی خودرو‌هایی که قیمت آنها را در روند ۱۰ روز بررسی کردیم، تنها یک خودرو کاهش قیمت را تجربه کرده بود. جک S۳ اتوماتیک که هشتم مهرماه بهایی معادل یک‌میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان داشت و این قیمت را تا چهاردهم مهر‌ماه حفظ کرده بود، روز گذشته یک‌میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان معامله شد تا افت قیمت محدود ۱۰ میلیون تومانی داشته باشد.

منبع:دنیای اقتصاد

ارسال نظر