به گزارش کارنا، سردار سید تیمور حسینی در این یاداشت با عنوان «آینده سازی ابر چالش ترافیک شهرها در گرو شگفتی آفرینی دانش بنیانها»، نوشت: «در روزهای اخیر دو خبر فناورانه در فضای مجازی پربازدید شد؛ اول خبر خارجی اعلام شروع تولید انبوه اتومبیلهای خودران توسط شرکت تسلا و دیگری به کارگیری خودروهای برقی در پلیس راه محور تهران کرج به قزوین و سپس ارتقای آن به ۵۰۰۰ دستگاه در ماموریتهای پلیس سراسر کشور.
واقعیت این است که برای گریز از ابر چالش تراکم ترافیک کلانشهرها راهی به جز توسل به معجزه و شگفتی سازیهای دانش بنیانی باقی نمانده، چون هرگونه اقدام، فقط در راستای ارتقای کیفیت خودرو و توسعه راهها ضمن کارگشا بودن باعث افزایش تقاضا و مصرف شده ولی بار ترافیکی به علت عدم تغییر سیاستگذاریها و به تبع آن رفتارهای اجتماعی شاهد تغییر چندانی نخواهد بود.
بر اساس مطالعه صورت گرفته در سه کشور آلمان، ژاپن و بریتانیا تمرکز بر روی کاهش ترافیک بدون محدود کردن تحرک شهرنشینان تابع سه اتفاق است؛ اول کاهش نیاز به استفاده از خودرو به ویژه در بخش خصوصی، دوم انتقال بار ترافیک باقیمانده به وسایل حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست و سوم پایش هوشمند نیازها و رفتارهای ترافیکی شهروندان میباشد.
امروز فقط اتحادیه اروپا علیرغم تمام زیرساختها و برنامهریزیهای علمی و قانون مداری آموخته شده ۱۱۰ میلیارد یورو در سال هزینه مدیریت تحرک شهری و تراکم جادهها مینمایند. سطح بالای ازدحام بهره وری در تمام امور را به شدت محدود میکند به طوریکه در یک تحقیق مشاهده شده که روانسازی ترافیک میتواند به ازای هر ۱۰ درصد کاهش زمان سفر حداقل تا ۳ درصد بهرهوری عمومی منطقه را ارتقا میدهد و برخلاف آن ناکارآمدی جابجایی و آلودگی محیط زیست و فقدان ایمنی خودروها و جاده به شدت باعث کاهش قابلیت زندگی در شهر میگردد.
منبع:ایسنا
ارسال نظر