۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
اختصاصی
تولید دانش بنیان؛ حلقه مفقوده صنعت خودرو
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران عدم تولید دانش بنیان را مهم‌ترین عامل ناپایداری تولید در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: به رغم تلاش خودروسازان برای تولید محصولات جدید، اما همچنان در تولید محصولات دانش بنیان از خودروسازان بزرگ دنیا عقب هستیم.
کد خبر: ۷۹۷۴

به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران عدم تولید دانش بنیان را مهم‌ترین عامل ناپایداری تولید در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: به رغم تلاش خودروسازان برای تولید محصولات جدید، اما همچنان در تولید محصولات دانش بنیان از خودروسازان بزرگ دنیا عقب هستیم.

ابوالفضل خلخالی از تولید دانش بنیان به عنوان حلقه مفقوده صنعت خودرو یاد کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین عامل ناپایداری تولید در صنعت خودرو، عدم دانش بنیان بودن محصولات است و به رغم تلاش خودروسازان برای تولید محصولات جدید و عرضه حداقل یک محصول جدید قابل رقابت به بازار، اما همچنان در زمینه توسعه محصولات جدید و دانش بنیان از خودروسازان بزرگ دنیا عقب هستیم

 وی با اشاره به سرعت پیشرفت خودروسازی در دنیا به خصوص خودروسازان چینی تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشور برای اینکه حرفی برای گفتن در بازار‌های جهانی داشته باشد باید تمرکز بیشتری در بخش توسعه محصول داشته باشد؛ در غیر این صورت صنعت خودرو محکوم به شکست بوده و خودروسازان داخلی در آینده نه چندان دور به مونتاژکار خودرو تبدیل خواهند شد.

 این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا درباره نقش واردات خودرو بر رقابت پذیری و توسعه صنعت خودرو بیان کرد: وارد خودرو به شکل مدیریت شده می‌تواند در تولید محصولات رقابتی ثمربخش باشد و دلیلی بر ممنوعیت آن وجود ندارد.

خلخالی در ادامه یادآور شد: واردات خودرو به دو صورت یعنی واردات خودروی کامل (CBU) و واردات قطعات منفصله خودرو‌های مونتاژی صورت می‌گیرد که در حالت دوم خودروساز داخلی با یک شرکت خودروساز در دنیا وارد مذاکره شده و محصولات خود را در سراسر کشور تولید می‌کند.

 وی افزود: در صورتی که واردات قطعات CKD به لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر از واردات خودری کامل باشد می‌تواند معیار واردات خودرو به کشور قرار بگیرد. ضمن اینکه با واردات قطعات منفصله خودرو‌های مونتاژی بخشی از دانش فنی تولید خودرو به داخل منتقل خواهد شد.

 این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه از بین واردات خودروی کامل و قطعات سی کی دی خودرو‌های مونتاژی هر کدام که صرفه اقتصادی دارد باید ملاک واردات قرار بگیرد، ادامه داد: واردات خودرو مدیریت شده با هدف حمایت از تولید داخل و در حدی که به ایجاد رقابت در صنعت خودرو منجر شود، ضرورت دارد.

 خلخالی خاطرنشان کرد: واردات خودرو با هدف پاسخگویی به بخشی از نیاز بازار که خودروساز داخلی قادر به تامین آن نیست، هم موجب کنترل عرضه و تقاضا در بازار خودرو شده و هم می‌تواند زمینه رقابت در صنعت خودروسازی را فراهم کند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین بر ضرورت واگذاری قیمت گذاری خودرو به شرکت‌های خودروسازی تاکید کرد و گفت: اصلاح قیمت خودرو و قیمت گذاری بر اساس مدل هزینه- فایده خودروسازان از زیاندهی دو خودروساز بزرگ جلوگیری خواهد کرد.

ارسال نظر