۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
اختصاصی
چرا صنعت خودرو در ایران بهره ور نیست؟ + فیلم
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران درباره علل بهره وری پایین صنعت خودرو به بیان توضیحاتی پرداخت.
کد خبر: ۷۸۹۵

به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران درباره علل بهره وری پایین صنعت خودرو به بیان توضیحاتی پرداخت.

آرمان خالقی عدم نوسازی خطوط تولید خودروسازان را از مهم‌ترین دلایل کاهش بهره وری در صنعت خودروسازی دانست و اظهار داشت: تحریم‌ها امکان نوسازی و بازسازی به موقع خطوط تولید را از خودروسازان سلب کرده است. از این رو صنعت خودرو در سال‌های اخیر نتوانسته است از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در ساخت خودرو بهره ببرد.

 وی با اشاره به اینکه مدیریت دولتی خودروسازان بزرگ و جذب نیرو در موقعیت‌های مختلف منجر به تراکم نیروی انسانی در صنعت خودرو شده است، تصریح کرد: همچنین بخش عمده بهره وری پایین صنعت خودرو ناشی از نیروی انسانی مازاد در شرکت‌های خودروسازی است، زیرا خودروسازان داخلی در مقایسه با خودروسازان خارجی و به نسبت تیراژ تولیدی که دارند از نیروی کار مازاد بهره می‌برند.

 عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه وجود این تعداد پرسنل در خودروسازی توجیه اقتصادی ندارد، افزود: در یک بررسی مطالعاتی به راحتی می‌توان متوجه شد، تعداد پرسنل شاغل در شرکت‌های خودروساز داخلی به عنوان یک بنگاه اقتصادی فاصله زیادی با خودروسازان دنیا دارد.

خالقی در ادامه بر نقش نیروی انسانی مازاد بر افزایش قیمت تمام شده خودرو تاکید کرد و گفت: هزینه سرشکن شده نیروی انسانی در قیمت تمام شده منجر به افزایش بهای محصول نهایی شده است.

 عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران مصرف سوخت بالای خودرو‌های داخلی را از دیگر عوامل موثر بر کاهش بهره وری در صنعت خودرو برشمرد و بیان کرد: برخلاف خودروسازان جهانی که در راستای بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود بهره وری سوخت را در دستور کار خود قرار داده اند، خودروسازان داخلی ما همچنان خودرو‌های با مصرف سوخت بالا تولید می‌کنند.

ارسال نظر