به گزارش کارنا، در این سالها از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی، نزدیک به هشتمیلیارد دلار از دسترس خودروسازان خارج شده و به جیب دلالان و واسطهگران رفته است.
اما چرا این شکاف در بازار خودرو ایجاد شده است؟ به اعتقاد کارشناسان و فعالان خودرویی کشور، ریشه اصلی شکلگیری این شکاف عمیق، سرکوب قیمت خودرو طی بیش از یک دهه گذشته است.
از اواخر سال ۱۳۹۱ با ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو، این سرکوب قیمتی شکل گرفت که تبعات منفی دیگری علاوه بر شکلگیری شکاف ۵۰۰همتی، به دنبال داشته و دارد. از زیانده شدن خودروسازان گرفته تا افت کمی و کیفی تولید، همه جزو تبعات منفی قیمتگذاری دستوری به شمار میروند که با وجود اثبات ناکارآمدی این سیاست، سیاستگذار همچنان بر آن اصرار میورزد.
نیت سیاستگذار شاید خیر و در راستای کمک به مصرفکنندگان واقعی باشد، اما در عمل، حتی همان مصرفکنندگان نیز حداقل از حیث افت کیفی ضربه خوردهاند. از طرفی، بسیاری از آنها امکان خرید خودرو از کارخانه را ندارند و مجبورند نیاز خود را از بازار تامین کنند؛ بنابراین سیاست شاید خیرخواهانه سیاستگذار، در جایی دیگر به ضرر مصرفکنندگان واقعی دیگری تمام شده، زیرا یکی از دلایل رشد قیمت در بازار، دلالی و واسطهگری (ناشی از اعمال سیاست قیمتگذاری دستوری) است؛ بنابراین سیاستگذار بیآنکه خواسته باشد، به ضرر بخشی از مصرفکنندگان واقعی عمل کرده است.
اگر سیاست قیمتگذاری دستوری اعمال نمیشد، قیمت خودرو در بازار آزاد ارتفاع فعلی را نداشت، ضمن آنکه با رشد کمی و کیفی تولید نیز مواجه بودیم و آنجا بود که سود واقعی به مصرفکننده واقعی میرسید.
با ۵۰۰ همت چه میتوان کرد؟
اما پرسشی که شاید از دل این گزارش به ذهن افکار عمومی میرسد، این باشد که با ۵۰۰هزار میلیارد تومان چه کارهایی میتوان در صنعت خودرو و به صورت مصداقی در خارج از این صنعت انجام داد؟
در خودروسازی با چند عدد و رقم مواجه هستیم که میتوان پاسخ بخش نخست این پرسش را به واسطه آنها داد.
طبق آخرین آمار منتشره از سوی قطعهسازان، مطالبات تعیینتکلیفنشده زنجیره تامین از خودروسازان، به ۱۰۰همت رسیده است؛ بنابراین یکی از کارهایی که میشد با یکپنجم شکاف ۵۰۰همتی بازار خودرو انجام داد، تسویه حساب با قطعهسازان است.
قطعهسازان همچنین ۴۵همت به عنوان مطالبات معوق سررسیدگذشته تعیینتکلیفنشده دارند که با یکیازدهم این ۵۰۰ همت، میشد آن را تسویه کرد.
در گزارش قطعهسازان، آیتمی به نام آیندهفروشی خودروسازان در قالب قراردادهای سهجانبه خرید دین، اوراق گام، ال سی داخلی و SCF (تامین مالی زنجیرهای) وجود دارد که مقدار آن ۹۰همت اعلام شده است. ۵۰۰همت شکاف بازار، ۵.۵برابر این رقم است.
در مثالی دیگر، زیان و بدهی خودروسازان ملاک قرار گرفته است. طبق آخرین برآورد، زیان انباشته خودروسازان به ۲۵۰همت رسیده است؛ بنابراین با نصف آن ۵۰۰همت میشد این زیان هنگفت را جبران و نصف دیگر را نیز صرف توسعه محصول کرد. همچنین بدهی خودروسازان به ۴۵۰همت رسیده، یعنی ۵۰همت کمتر از پولی که جیب صنعت خودرو به جیب دلالان و واسطهگران رفته است.
جدا از این اینها، با ۵۰۰همت (معادل حدودا هشتمیلیارد دلار) شکاف قیمتی بازار خودرو، میشد در این سالها چند خودرو را از ابتدا طراحی کرد و توسعه محصول انجام داد.
اگر فرض کنیم هزینه صفر تا ۱۰۰ طراحی یک خودرو مثلا یکمیلیارد دلار باشد، با ۵۰۰همتی که از جیب خودروسازی رفته، میشد هشت خودروی کاملا جدید طراحی کرد. اما با ۵۰۰همت، چه کارهای غیرخودرویی میتوان انجام داد؟ به صورت مصداقی، اگر فرض کنیم قیمت یک فروند هواپیمای ایرباس A ۳۸۰، ۴۰۰میلیون دلار باشد، با هشتمیلیارد دلار شکاف قیمت بازار خودرو میتوان ۲۰فروند از این پرنده غولپیکر را خرید.
البته اگر بخواهیم هواپیماهای کوچکتر و ارزانتر مانند بوئینگ ۷۳۷ یا ایرباس A ۳۲۰ را بخریم، با توجه به قیمت نهایتا ۱۲۰میلیون دلاری آنها، امکان خرید بیش از ۶۶فروند از این مدلها با هشتمیلیارد دلار (شکاف قیمت بازار خودرو) وجود دارد.
در مثالی دیگر، میزان کسری بودجه امسال حدود ۸۵۰همت اعلام شده است، بنابراین ۵۰۰همت شکاف بازار خودرو، چیزی حدود ۶۰درصد این رقم است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، میزان منابع کل و مصارف کل، حدود ۶،۴۵۹هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است؛ بنابراین شکاف - رانت - بازار خودرو چیزی حدود یکسیزدهم این رقم میشود.
یا مثلا، صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ بدون در نظر گرفتن صادرات نفت، برق، تجارت چمدانی و ارائه خدمات فنی مهندسی و عمرانی، چیزی حدود ۵۰میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین هشتمیلیارد شکاف بازار خودرو، چیزی حدود یکششم این رقم است. همچنین مجموع واردات کشور در سال گذشته (بدون احتساب شمش طلای استاندارد) ۶۴.۳میلیارد دلار بوده است که هشتمیلیارد موردنظر، حدود یکهشتم این رقم است.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر