به گزارش کارنا، اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد، اما به دلیل مخالفتهایی از جمله از سوی شورای رقابت (به استناد مصوبه ۵۴۳) در بهمن همان سال عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد. بین اردیبهشت تا بهمن ماه آن سال، حدود ۳۴ هزار و ۸۱۶ خودرو در بورس کالا معامله و ۱۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سود از دلالان به خودروسازان و خریداران منتقل شد. اما در نیمه بهمن ماه سال ۱۴۰۱ شورای رقابت در اطلاعیهای توقف عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرد.
پس از توقف عرضه خودرو در بورس کالا، مجید عشقی، رئیس وقت سازمان بورس، در مهر ۱۴۰۲ این وضعیت را اینطور تشریح کرد: به دلیل تعهدات خودروسازان در سامانه فروش یکپارچه، تا یک سال و نیم آینده برنامه جدیدی برای عرضه بورسی وجود ندارد، اما اگر خودرروسازان بخواهند این کار را را انجام دهند مشکلی برای آن وجود ندارد.
در آن مقطع تجربه عرضه خودرو در بورس کالا، با چالشهای جدی مواجه شد. این روش که به عنوان راهکاری برای شفافسازی قیمتها و کاهش دخالت دلالان مطرح شده بود نتوانست است به اهداف مورد نظر دست یابد.
به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو عرضه خودرو در بورس کالا، به نوعی تکرار تجربه ناموفق فروش خودرو در سامانههای قبلی است. این روشها نهتنها به بهبود وضعیت بازار کمک نکرد، بلکه به تشدید مشکلات موجود از جمله افزایش قیمتها، ایجاد صفهای طولانی و نارضایتی مشتریان دامن زدهاند. بورس کالا به ذات خود، فضایی برای نوسانات قیمتی است. این نوسانات در بازار خودرو، نه تنها تصمیمگیری مصرفکنندگان را دشوار میکند، بلکه برنامهریزی تولید خودروسازان را هم با چالش مواجه میسازد.
علاوه بر این خرید خودرو از طریق بورس کالا، نیازمند دانش و مهارت خاصی است که بسیاری از مصرفکنندگان به آن مجهز نیستند. این پیچیدگی، بازار را همچنان در دست دلالان باتجربه نگه میدارد و این بار بورس به محلی برای جولان دلالان تبدیل میشود. از سوی دیگر عرضه خودرو در بورس کالا، به نوعی مزایدهای است که در آن، افراد با منابع مالی بیشتر، شانس بیشتری برای خرید خودرو دارند و این موضوع، توزیع عادلانه خودرو را زیر سوال میبرد.
در حال حاضر پس از گذشت یک سال و نیم از زمان توقف خودرو در بورس کالا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد اقداماتی را در جهت پذیرش مجدد خودروهای داخلی و وارداتی در بورس کالا انجام دهد.
منبع:تسنیم
ارسال نظر