۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
اختصاصی
واکنش سهام‌های خودرویی به تحولات سیاسی در منطقه چه بود؟
یک کارشناس بازار سرمایه از افت سهام‌های خودرویی تحت تاثیر تنش‌های سیاسی در منطقه و کلیت بازار بورس خبر داد.
کد خبر: ۸۰۲۱

به گزارش کارنا، حمید میرمعینی در خصوص تاثیر تنش‌های سیاسی در منطقه بر وضعیت سهام‌های خودرویی در بازار بورس اظهار داشت: بازار‌های مالی معمولا جز بازار‌های حساس و متاثر از شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهستند و افزایش ریسکی که در زمان افزایش تنش‌های سیاسی بر بازار‌های مالی حاکم می‌شود، کلیه صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 وی افزود: صنعت خودرو نیز فارغ از این مسأله نبوده و سهام‌های خودرویی تحت تاثیر کلیت بازار افت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار کارنا خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شرکت‌های خودروسازی تحت تاثیر فشار قیمت گذاری دستوری و همچنین قیمت تمام شده خودرو که به واسطه تورم در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، فرصت رشد پیدا نکرده اند.

 میرمعینی با بیان اینکه علی رغم وعده‌های دولت مبنی بر اصلاح سیاست‌های غلط گذشته در صنعت خودرو، اما دغدغه‌های سیاسی و اقتصادی و افزایش تنش‌ها در منطقه، امکان اصلاح سیاست‌ها را از دولت سلب کرده است، ادامه داد: نماد گروه خودرویی نیز به دلیل مشکلات قیمت گذاری و افت تولید در شرکت‌های خودروسازی امکان خروج از شرایط فعلی را پیدا نکرده اند.

 وی تاکید کرد: متاسفانه زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به دلیل سیاست گذاری‌های غلط از جمله قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو هر روز بیشتر از گذشته شده و بحران‌ها به قدری افزایش پیدا کرده است که نمی‌توان زمان دقیقی را برای خروج خودروسازان از بحران فعلی متصور بود.

 این کارشناس بازار سرمایه رشد صنعت خودرو و سهام‌های خودرویی را مستلزم ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور و اصلاح سیاست‌های دستوری در خودروسازی دانست و بیان کرد: به نظر می‌رسد با کاهش تنش‌های سیاسی، دولت بر اتخاذ سیاست‌های صحیح در خصوص قیمت گذاری، واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی و کاهش نرخ سود بانکی که کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، متمرکز شود و در این صورت شاهد بهبود وضعیت سهام شرکت‌های خودروسازی خواهیم بود.

 میرمعینی درباره راهکار‌های جذب سرمایه گذاری در صنعت خودرو اظهار داشت: واقعیت این است صنعت خودرو به خصوص در ایران، صنعتی جذاب برای سرمایه گذاری است و به دلیل حجم انبوه دارایی‌هایی که در اختیار دارد از پتانسیل بسیار بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است، اما متاسفانه صنعت خودرو در ایران تحت تاثیر قوانین و مقررات، اعمال سیاست‌های غلط از سوی حاکمیت و سومدیریت، نه تنها پیشرفتی طی سال‌های گذشته نداشته بلکه هر روز به لحاظ بنیه اقتصادی، کیفی و قیمت تمام شده تضعیف شده و در نهایت وضعیت نامناسب فعلی را چه به لحاظ کیفی و چه توسعه شرکت‌های خودروسازی شاهد هستیم.

 وی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که برنامه جامعی برای احیای این صنعت و نقش آن در توسعه اقتصادی وجود نداشته باشد، شرایط فعلی در خودروسازی تداوم خواهد داشت.

 این کارشناس بازار سرمایه درباره نحوه مدیریت ریسک در بازار بورس از سوی سرمایه گذاران عنوان کرد: سرمایه گذاران معمولا به ریسک‌های بازار توجه می‌کنند به خصوص در صنعت خودرو که شرکت‌های خودروسازی به دلیل زیان‌های انباشته بالا در آستانه ورشکستگی قرار دارند. سرمایه گذار اغلب به دنبال کسب بازدهی مناسب از صنعت است و به راحتی در هر صنعتی ورود پیدا نمی‌کند؛ بنابراین هر چقدر هم که صنعت خودرو پتانسیل لازم را برای رشد و سودآوری داشته باشد، اما سرمایه گذار وقتی نتواند بازدهی مورد انتظار خود را جستجو و از آن به درستی بهره برداری کند، قاعدتا برای ورود به بازار ریسک نخواهد کرد.

 میرمعینی با اشاره به اینکه افزایش روز افزون زیان انباشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا احتمال ورشکستگی این دو خودروساز را افزایش داده است، یادآور شد: دولت با توجه به نقش صنعت خودرو در رشد اشتغال زایی کشور حمایت‌های زیادی در قالب ارائه تسهیلات از این صنعت داشته و این حمایت‌های شدید دو خودروساز بزرگ را مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت کرده است که با همکاری سازمان بورس و مماشاتی که قوه قضاییه داشته است به خودروسازان برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ تا سال ۱۴۰۴ فرصت داده شده است.

 این کارشناس بازار سرمایه درباره نقش واردات خودرو بر رشد و توسعه صنعت خودرو و ارزش سهام‌های خودرویی اظهار داشت: اگرچه واردات خودرو، خودروسازان داخلی را برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه خواهند کرد، اما اگر همزمان با واردات، آزادسازی قیمت خودرو در دستور کار قرار بگیرد، خودروساز نیز با هدف رقابت با محصولات خارجی نسبت به تولید خودرو‌های جدید اقدام خواهد کرد.

تعداد بازدید : 1

ارسال نظر