۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
در دومین رویداد نوآوری و فناوری کرمان موتور مطرح شد:
کاهش وزن در خودروهای جدید با بهره مندی از فناوری مگاکستینگ
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور از یک فناوری جدید در صنعت خودروسازی تحت عنوان «مگاکستینگ» سخن گفت.  
کد خبر: ۸۰۳۵

به گزارش کارنا، جواد مرزبان راد، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور از یک فناوری جدید در صنعت خودروسازی تحت عنوان «مگاکستینگ» سخن گفت.  

به گزارش خبرنگار کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص استفاده از تکنولوژی مگاکستینگ در سازه و بدنه خودرو‌های امروزی اظهار داشت: مگاکستینگ یک روش ریخته گری تحت فشار در ابعاد بزرگ است و نوآوری جدید در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود.

وی افزود: به عبارت دیگر مگاکستینگ به ماشین آلات غول پیکری گفته می‌شود که عملیات ریخته گری فلز را  با فشار بسیار بالا اجرا می‌کند و بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا از جمله تسلا (در پلتفرم تسلا ۳)، فولکس واگن، ولوو و مرسدس بنز از این فناوری در محصولات خود بهره می‌برند و در ایران نیز در مرحله مقدماتی قرار دارد.

مرزبان راد با اشاره به اهمیت ساخت بدنه‌های سبک و مستحکم در خودرو‌های جدید بیان کرد: وقتی وزن خودرو سبک باشد، توان موتور نیز پایین‌تر و به تبع خودرو مصرف سوخت و آلایندگی کمتری خواهد داشت و همه این موارد مانند یک زنجیره به هم متصل هستند.

استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه یکی از بزرگترین تحولات در سازه و بدنه خودرو‌های الکتریکی، استفاده از فناوری مگاکستینگ است، تاکید کرد: حرکت خودروسازان دنیا به سمت خودرو‌های برقی و خودران ضرورت ساخت خودرو‌های سبک را بیش از گذشته کرده است.  

وی یادآور شد:  در کنار ساخت سازه و بدنه‌های سبک، توجه به استحکام خودرو نیز ضرورت دارد چراکه سبک بودن سازه نباید به قیمت کاهش استحکام خودرو تمام شود.

به گزارش خبرنگار کارنا٬مرزبان راد در ادامه اظهار داشت: یکی از فلزاتی که نقش مهمی در کاهش وزن خودرو دارد، آلمینیوم است چراکه چگالی آلمینیوم ۲.۷ و چگالی فولاد ۷.۸ است. ضمن اینکه آلمینیوم همچون فولاد قابلیت بازیافت دارد.

استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه امروزه شاهد افزایش مصرف آلمینیوم به جای فولاد در خودرو‌های جدید هستیم، تشریح کرد: طبق داده‌های موجود مصرف آلمینیوم در ساخت بدنه خودرو‌ها از ۱۷۴ کیلوگرم در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۵ کیلوگرم و در خودرو‌های الکتریکی به متوسط ۲۸۳ کیلوگرم رسیده است.

وی در تشریح مزایای بهره مندی از فناوری مگاکستینگ در صنعت خودرو بیان کرد: اولین و مهم‌ترین مزیت این تکنولوژی، ساده سازی فرآیند ساخت و مونتاژ خودرو است، زیرا در بازار‌های رقابتی با کاهش زمان تولید، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند و این موضوع یک مزیت رقابتی در بازار‌های جهانی خواهد بود.

مرزبان راد با بیان اینکه مگاکستینگ امکان جایگزینی صد جزء ورقی  با یک جزء ریخته گری را فراهم می‌کند، افزود: وقتی چند قطعه به یک قطعه بزرگتر تبدیل می‌شوند، نیروی قفل شوندگی در قطعات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه در مگاکستینگ با یک سیستم‌های - تکنولوژی مواجه هستیم.   

وی کاهش اتصالات را از دیگر مزیت‌های مگاکستینگ عنوان و بیان کرد: اغلب اجزای ورقی از طریق نقطه جوش به یکدیگر متصل می‌شوند در حالی که با این روش ریخته گری دیگر نیازی به اتصالات نخواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: امروزاتصالات بدنه یکی از نقاط ضعف خودرو به خصوص هنگام تصادفات است چراکه اگر نقاط اتصال اجزای ورقی ضعیف باشد در تصادفات فرم اصلی خود را از دست داده و به کابین و سرنشینان خودرو صدمه وارد خواهد کرد. مضاف بر اینکه تست تصادف را نیز پاس نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه روش مگاکستینگ ۱۰ تا ۳۰ درصد در سبک سازی خودرو نقش دارد، عنوان کرد: علاوه بر این افزایش استحکام، عمرخودرو، دقت مونتاژ و فضای بدنه خودرو از دیگر مزایای مگاکستینگ به شمار می‌روند.

استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در پایان تعمیرات محدود، پرهزینه و تخصصی، هزینه اولیه هنگفت برای تهیه دستگاه مگاریخته گری و کنترل و بازرسی گسترده در انتهای خط تولید را از معایب این فناوری برشمرد.

 

 

ارسال نظر