به گزارش کارنا، همایون سامه یح، نماینده کلیمیان در مجلس دوازدهم گفت: ۴۵ سال است که دولتها به طور ویژه از خودروسازان حمایت کردند و اکنون شاهد هستیم که خروجی کار چیست. به باور من، در این بین دو موضوع وجود دارد که باید برای آن فکری اساسی شود؛ اول، مدیریت غیرصحیح است، وقتی مدیریت درست و توأم با برنامهریزی و زیرساخت علمی باشد، قطعاً پیشرفت به مراتب بیشتر خواهد شد.
وی افزود: در ابتدای انقلاب در خصوص صنعت مونتاژ، انتقادهای زیادی میشد. در آن زمان، پیکان در ایران مونتاژ میشد و این خودرو، وارداتی از انگلیس بود. از اینرو هموغم مسئولان تولید خودروی داخلی و حرکت به سمت خودکفایی، که جزو شعارهای پررنگ بود، شد. موضوع دوم که ما را در صنعت خودرو وارد چالش کرد، مشکلات اقتصادی بود که عرضه با تقاضا همخوانی نداشت. با این مشکل، تولیدکننده هر جنس بیکیفیتی را عرضه کند، مصرفکننده محکوم به خرید آن است و این موضوع زمانی تشدید میشود که رقیبی هم در میدان نباشد.
سامه یح تصریح کرد: ما در گذشته که اجازه واردات خودروهای خارجی را دادیم، باز هم شاهد افزایش کیفیت محسوس در خودروهای داخل نبودیم، چون خودروهای ساخت داخل بسیار ارزانتر بودند و شرایط اقتصادی و معیشتی مردم هم خیلی مساعد نبود که بتوانند برای خرید خودرو، پول بیشتری را خرج کنند. با این تفاسیر، تا زمانی که عرضه از تقاضا در خودرو پیشی نگیرد، کیفیت خودرو در مملکت بهتر از وضع کنونی نخواهد شد.
منبع:نشان تجارت
ارسال نظر