به گزارش کارنا، سال گذشته پس از کارت قرمز مجلس شورای اسلامی به رضا فاطمیامین، وزیر صمت نخست دولت سیزدهم، عباس علیآبادی با کسب رای اعتماد مجلسیها جایگزین وی شد. پیش از این علیآبادی مدیرعامل شرکت مپنا بود.
علیآبادی از همان روزهای ابتدایی حضور در وزارت صمت، بر ضرورت حرکت به سمت خودروهای برقی - چه از مسیر تولید داخل و چه از راه واردات - تاکید کرد. کمتر سخنرانی و مصاحبهای از علیآبادی بود که وی در آنها از خودروهای برقی نگوید. علاقه وی به خودروهای برقی به حدی بود که واردات این مدل خودروها را در اولویت قرار داد و خودروسازان را ملزم به ارائه طرحهای ویژه تولید مدلهای برقی کرد. اصرار علیآبادی به حدی بود که خودروسازان ملزم شده بودند، هر چند وقت یک بار از یک محصول برقی - چه به عنوان طرح تولید، چه مونتاژ، چه وارداتی - رونمایی کنند. یا مثلا در بخش واردات، هم سامانه و هم فروشی ویژه برای خودروهای برقی در نظر گرفته شد و چند ماه پیش نیز نخستین مرحله فروش برقیهای وارداتی به اجرا درآمد.
علیآبادی تاکید میکرد که آینده صنعت و بازار خودرو، تولید محصولات برقی است، ضمن آنکه از این مسیر میتوان مساله ناترازی و مصرف بالای بنزین در کشور را حل کرد. تا روزی که علیآبادی در وزارت صمت بود، اصرار بر خودروهای برقی حس میشد، این در حالی است که با رفتن وی [به وزارت نیرو]و آمدن محمد اتابک به وزارت صمت، فعلا دیگر خبری از هیجان و هیاهوی خودروهای برقی نیست. ازآنجاکه محمد اتابک هنوز اظهارنظر رسمی درباره خودروهای برقی نداشته، مشخص نیست وی درباره برقیها چه فکر میکند و چه برنامهای برای آنها دارد. از همین رو میتوان دو سناریو را برای آینده خودروهای برقی در کشور - در دولت چهاردهم - متصور شد. یک سناریو این است که اتابک نیز مانند علیآبادی بر ورود خودروهای برقی تاکید کند و تولید و واردات آنها را در اولویت قرار دهد.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر