به گزارش کارنا، همزمان با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، صنایع خودروسازی بازگشت وی به کاخ سفید را آغاز جنگ تعرفهها معرفی میکنند. دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود، خودروسازان چینی را با اعمال تعرفههای ۶۰ درصدی تهدید میکرد. البته تهدیدات ترامپ فقط منوط به چینیها نبود، بلکه بارها هشدار به افزایش تعرفههای ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ درصدی برای قطعات و خودروهای مونتاژ مکزیک داده بود.
ترامپ در آخرین مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری گفته بود که صنعت خودرو آمریکا را تقویت و تعرفه بالا برای خودرو و قطعات تولیدی مکزیک و چین اعمال خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این سیاست جهت فشار به انتقال تولید به آمریکا و حمایت از تولید کنندگان داخلی این کشور از سوی ترامپ دنبال میشود. البته ترامپ تلاش دارد تا مالیات خودروهای ساخت آمریکا را کاهش و سبب رشد فروش آنها در بازار داخلی شان شود.
آکسفورد اکونومیس معتقد است که بازار خودرو این کشور افزایش نرخ ۳.۷ درصدی قیمتها را به دلیل اعمال تعرفههای ترامپ تجربه خواهد کرد
قیمت خودروها در آمریکا افزایش مییابد
سیاستها و برنامههای ترامپ هدف ایجاد تحولات عظیم در زنجیره تامین و جذب سرمایه گذاری را دنبال میکند. پیش بینیها حاکی از آن است که حمایتهای ترامپ از رشد تعرفهها منجربه افزایش تیراژ و عمق داخلی سازی در آمریکا خواهد شد. البته در جنگ تعرفهها و قیمت ها، محصولات خودروسازان آمریکایی رشد قیمت را تجربه خواهد کرد، آکسفورد اکونومیس معتقد است که بازار خودرو این کشور افزایش نرخ ۳.۷ درصدی قیمتها را به دلیل اعمال تعرفههای ترامپ تجربه خواهد کرد.
در حال حاضر خودروسازان آمریکایی با چالش کاهش سود ناشی از افزایش هزینههای توسعه خودروهای برقی مواجه شدند، از سوی هجوم خودروهای برقی ارزان چینی به بازار این کشور منجربه سختتر شدن رقابت خودروسازان آمریکایی در بازار کشورشان شده است. مدیران شرکتهای خودروساز آمریکایی معتقد هستند که حمایت ترامپ از اعمال تعرفههای واردات سبب کاهش نفوذ چینیها در بازار کشورشان خواهد شد.
سیاستهای ترامپ در مورد وضع تعرفههای وارداتی سبب آسیب مالی جنرال موتورز و استلانتیس خواهد شد. زیرا این خودروسازان در مکزیک خطوط مونتاژ خودروهای سواری و سنگین دارند، از سوی رشد تعرفه واردات کالاهای ساخت مکزیک به آمریکا میتواند در زنجیره تامین خودروسازان این کشور اختلال جدی ایجاد کند
مکزیک زیر ضرب تعرفههای ترامپیکی از مدیران با سابقه یک گروه خودروسازی در اروپا معتقد است که صنعت خودرو در دنیا با بحران ناشی از فشارهای مالی مواجه است. در این شرایط فقط خودروسازان آلمانی بیشترین شانس برنده شدن را دارند، زیرا این خودروسازان وضعیت قابل قبولی در صادرات دارند.
از همین روز مکزیک در بالاترین فهرست اهداف ترامپ قرار دارد، زیرا وی در شعارهای انتخاباتی خود عنوان میکرد؛ «مکزیک قرار نیست یک خودرو به بازار آمریکا بفروشد.» شعارهای ترامپ علیه مکزیک در شرایطی عنوان میشد که همسایه جنوبی آمریکا صادرات ۱۳ درصدی انواع خودرو که معادل ۲.۵۵ میلیون دستگاه در سال است را دارد. از سوی خودروسازان بزرگ مانند فورد، فولکس واگن، تویوتا و ... در این کشور سایت تولید دارند.
مواضع ترامپ علیه صنعت خودرو مکزیک سبب نگرانی شرکت «هوندا» شده است، این خودروساز ژاپنی معتقد است که تعرفههای ترامپ به صادرات ۱۶۰ هزاردستگاهی هوندا درسال از مکزیک به آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت. شینجی آئویاما معاون اجرایی مدیرعامل هوندا معقتد است که اگر تعرفههای ترامپ وضع و اجرا شود، هوندا باید مقصد دیگری به جز مکزیک را برای تولید انتخاب کند.
همزمان با افزایش نگرانی خودروسازان حاضر در مکزیک، دان لوی تحلیلگر بازار خودرو اعلام کرده است؛ سیاستهای ترامپ در مورد وضع تعرفههای وارداتی سبب آسیب مالی جنرال موتورز و استلانتیس خواهد شد. زیرا این خودروسازان در مکزیک خطوط مونتاژ خودروهای سواری و سنگین دارند، از سوی رشد تعرفه واردات کالاهای ساخت مکزیک به آمریکا میتواند در زنجیره تامین خودروسازان این کشور اختلال جدی ایجاد کند.
منبع:تیتر کوتاه
ارسال نظر