به گزارش کارنا، سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت با حمایت از نظر شورای رقابت مبنی بر عدم عرضه خودرو در بورس کالا، تأکید کرد که عرضه خودرو در بورس در کشورهای دیگر نیز مرسوم نیست و خودرو باید در بازار به صورت رقابتی عرضه شود.
حال در این زمینه این سوالات میتواند مطرح شود:
عرضه خودرو در بورس کالا چه معایب و محاسنی میتواند داشته باشد؟
با توجه به مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا و تایید این نگاه از سوی وزیر صمت، مشکلات صنعت خودرو (زیان انباشته، منافع سهامداران و افزایش هزینهها با توجه به تورم و...) به چه نحوی مرتفع شود؟
افزایش عرضه و تولید خودرو که مورد تاکید ارکان بالادستی در دولت است و نتیجه آن میتواند به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نهایی باشد به چه نحو محقق خواهد شد؟
در سالهای اخیر خودروسازان بزرگ کشور با افزایش هزینهها و زیان عملیاتی روزافزون درگیر بوده اند و مدعی هستند یکی از دلایل این موضوع عرضه خودرو با قیمتی غیر منطقی و دستوری میباشد و لذا منفعت تولید به جیب دلالان سرازیر میشود و از طرفی صفهای طولانی تقاضای غیرواقعی و قرعه کشی باعث شده است مصرف کننده نهایی نیز کمتر شانس خرید خودرو از کارخانه را داشته و ناامید از خرید مستقیم شود. در همین راستا خودرو سازان معتقدند در صورت عرضه خودرو در بورس کالا، فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد میتواند نزدیک و به نفع هر دو طرف باشد.
واقعی شدن تقاضا و کم شدن صفهای خرید و در نهایت جمع شدن موضوع قرعه کشی
کاهش زیان عملیاتی و یا سودساز شدن خودروسازان، در نهایت سهامداران این بخش را منتفع و انگیزه برای سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش میدهد.
شرایط لازم برای اجرای طرحهای ارتقای کیفیت و توسعه محصول را افزایش میدهد.
انگیزه برای ارائه محصولات جدید و شانس حضور در بازارهای صادراتی و جدید را برای خودروسازان افزایش میدهد.
سخن پایانی
موضعگیری وزیر صمت نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا نشاندهنده نگرانیهای درست و اساسی در خصوص نوسانات قیمت و تأثیرات منفی آن بر بازار دارد.
منطقی شدن، اصلاح قیمتهای کارخانه و در نهایت تعیین حاشیه سودی مناسب با توجه به تورم، می تواند به عنوان جایگزین عرضه در بورس کالا، راهحلی مؤثر برای افزایش تولید، کاهش هیجانات قیمتی در بازار، حمایت از خودروسازان برای کاهش زیان عملیاتی و حفظ منافع مصرف کننده و سهامداران باشد.
منبع:ایرنا
ارسال نظر