۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
اختصاصی
ضرورت تناسب قیمت گذاری از ابتدا تا انتها زنجیره خودروسازی
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بر لزوم تناسب قیمت گذاری از ابتدا تا انتها زنجیره خودروسازی تاکید و بیان کرد: با رشد نرخ ارز، تورم و حقوق و دستمزدها، بهای مواد اولیه تولید قطعات و خودرو نیز افزایش پیدا کرده و به این ترتیب قیمت خودرو نیز به عنوان محصول نهایی باید رشد پیدا کند.
کد خبر: ۸۶۳۸

به گزارش کارنا، جواد مرزبان راد با بیان اینکه خودروسازان سالهاست با مشکل قیمت گذاری دستوری که کمیت و کیفیت خودرو‌های تولیدی را نیز تحت تاثیر قرار داده است، دست و پنجه نرم می‌کنند، عنوان کرد: این موضوع در حال حاضر به یکی از مباحث اصلی و چالش‌های جدی در صنعت خودرو تبدیل شده است.

 وی ادامه داد: از سوی دیگر، تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد موجب ایجاد تقاضا کاذب در بازار خودرو شده و اغلب متقاضیان، خودرو را نه برای مصرف بلکه به دلیل حاشیه سود حاصل از تفاوت قیمت کارخانه و بازار خریداری می‌کنند.

 این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا تاکید کرد: به نظر می‌رسد وزارت صمت باید بازار خودرو را به نحوی مدیریت کند که خودرو‌های اقتصادی در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گرفته و با به روز رسانی محصولات جدید خودروسازان به سودآوری شرکت‌های خودروسازی کمک کرده و به این ترتیب اثر قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو را کمرنگ کند.

 مرزبان راد تصریح کرد: قاعدتا با تعیین قیمت خودرو‌های جدید در حاشیه بازار، بازار خودرو رقابتی شده و خودروساز ناچار است قیمت محصولات خود را به نحوی تعیین کند که امکان فروش در بازار را داشته باشد.

 وی همچنین بر لزوم تناسب قیمت گذاری از ابتدا تا انتها زنجیره خودروسازی تاکید کرد و گفت: طبیعی است با رشد نرخ ارز، تورم و حقوق و دستمزدها، بهای مواد اولیه تولید قطعات و خودرو نیز افزایش پیدا کرده و به این ترتیب قیمت خودرو نیز به عنوان محصول نهایی باید رشد پیدا کند.

 این کارشناس صنعت خودرو در پایان یادآور شد: اگر می‌خواهیم قیمت را در انتهای زنجیره خودروسازی کنترل کنیم، بانک‌ها باید تسهیلات و منابع مالی کافی با بهره پایین را در اختیار قطعه سازان و یا شرکت‌های دانش بنیان که تولید کننده مواد اولیه هستند، قرار دهند تا مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار زنجیره تامین قرار بگیرد.

ارسال نظر