۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۲
رانندگی کودک و نوجوان پیگرد قانونی دارد
«انتشار فیلم رانندگی کودکان و نوجوانان در حوزه‌ درون‌شهری قابل رسیدگی است؛ یعنی در صورت انتشار چنین محتوایی با مراجع قضایی هماهنگ و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.»
کد خبر: ۸۶۵۱

به گزارش کارنا، این بخشی از صحبت‌های مطرح‌شده در گزارش پیش‌رو با موضوع تصادفات رانندگی بین افراد زیر ۱۸ سال است. به‌منظور واکاوی رانندگی کودکان و نوجوانان و با هدف بررسی آمار تصادفات بین این گروه سنی در اصفهان با دو تن از مسئولان مربوطه گفت‌وگو شده است که در ادامه می‌خوانید.

علی‌اصغر زارع، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان ضمن اشاره به این مسئله که امکان دارد برخی آمار از تصادفات کودکان و نوجوانان ثبت نشده باشد، به خبرنگار ایسنا گفت: از تصادفات کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۳ فقط یک مورد در نجف‌آباد ثبت شده است که به مرگ پنج نفر از این گروه سنی منجر شد.

وی با بیان اینکه انتشار فیلم رانندگی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تخلف محسوب می‌شود، توضیح داد: انتشار فیلم رانندگی کودکان و نوجوانان در حوزه‌ درون‌شهری قابل رسیدگی است؛ یعنی در صورت انتشار چنین محتوایی با مراجع قضایی هماهنگ و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. در این موارد پیگیری قضایی درخصوص مالک خودرو ادامه‌دار است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان ادامه داد: تحویل خودرو و موتورسیکلت به تمامی‌ افرادی که گواهینامه‌ رانندگی ندارند، ممنوع است. وسیله نقلیه‌ هر فرد فاقد گواهینامه توقیف و به مراکز قضایی معرفی می‌شود. در صورت تصادف منتهی به قتل، جرح یا خسارت توسط کودک و نوجوان، هم والدین و هم فرزند متخلف باید در مراجع قضایی پاسخگو باشد.


زارع سپس توصیه کرد: والدین در آموزش رانندگی به فرزندان خود عجله نکنند و قبل از ۱۸سالگی وسیله‌ نقیله در اختیار کودک و نوجوانشان قرار ندهند. در صورت تصادف، هم خود و هم فرزندشان به مراجع قضایی معرفی و به زندان گرفتار می‌شوند.

۱۶درصد آسیب‌دیدگان در تصادفات اصفهان کودک و نوجوان‌اند

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: با نظر به آمار تصادفات در شش ماهه‌ اول سال ۱۴۰۳ می‌توان گفت که ۳۰درصد از مأموریت‌های اوراژنس اصفهان مربوط به تصادفات وسایل نقلیه بوده است. از این میان، ۱۶درصد آنها را کودکان و نوجوانان زیر ۱۷ سال شامل می‌شوند. این آمار بدون در نظر گرفتن رانندگی و فقط بر اساس آسیب‌دیدگان است.

عباس عبادی با بیان اینکه بیشترین آمار جراحات به پسران مربوط است، افزود: ۷۸درصد آسیب‌ها مربوط به پسران نوجوان و ۲۲درصد مربوط به دختران نوجوان است. زیر پنج سال ۱۲درصد، ۶ تا ۱۰ سال ۲۳درصد، ۱۱ تا ۱۵ سال ۳۴درصد و ۱۶ تا ۱۷ سال ۳۱درصد از کل تصادفات را در محدوده‌ سنی زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

وی تحلیل آماری مربوط به جراحات را قابل‌توجه دانست و ادامه داد: گزارش‌های آسیب در محدوده‌ سنی ۱۰ تا ۱۷ سال بیشتر از نصف، یعنی حدود ۶۵درصد است. این خود می‌تواند گواهی بر تخلف احتمالی خود نوجوانان هم باشد؛ احتمال رانندگی کودکان زیر ۱۰ سال بسیار پایین است.

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ۵۰درصد تصادفات زیر ۱۷ سال مربوط به موتورسیکلت، ۴۱درصد مربوط به خودروی سبک، ۱۰درصد مربوط به عابران و دوچرخه‌سواران و ۰.۳ درصد مربوط به خودروی سنگین است.

وی با نظر به خطر موتورسیکلت خاطرنشان کرد: تصادف با موتورسیکلت به‌دلیل ضربات متعدد به‌ویژه در ناحیه‌ سر پرخطرترین نوع تصادف است. کسی که گواهینامه ندارد، قوانین را به‌طور کامل نمی‌داند و نوع رانندگی‌اش نامطمئن است.

در یک حادثۀ رانندگی که هفتۀ گذشته رخ داد، ۵ نوجوان ویلاشهر نجف‌آباد، یعنی تمامی سرنشینان یک خودرو، جان خود را از دست دادند؛ واقعۀ دردناک و مرگباری که اهمیت مراقبت خانواده‌ها و توجه به علایق و هیجانات کودکان و نوجوانان را عیان می‌کند.  

منبع:ایسنا

ارسال نظر