۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
اختصاصی
زنجیره تولید خودروسازی به سبب قیمت دستوری در آستانه فروپاشی است
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور عنوان کرد: قیمت دستوری خودرو، زنجیره تولید خودروسازی با جمعیتی بالغ بر 550 هزار نفر نیروی شاغل و همچنین خودروسازان بزرگ را با ثبت 250 همت زیان انباشته در آستانه فروپاشی قرار داده است.
کد خبر: ۸۷۰۴

به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور عنوان کرد: قیمت دستوری خودرو، زنجیره تولید خودروسازی با جمعیتی بالغ بر 550 هزار نفر نیروی شاغل و همچنین خودروسازان بزرگ را با ثبت 250 همت زیان انباشته در آستانه فروپاشی قرار داده است.

احمد رضا رعنایی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری خارج از اصول اقتصاد آزاد است، اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری سالهاست به غده‌ای سرطانی در صنعت خودروسازی تبدیل شده و در آینده‌ای نزدیک منجر به نابودی صنعت خودرو کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این سیاست دستوری، زنجیره تولید خودروسازی با جمعیتی بالغ بر ۵۵۰ هزار نفر نیروی شاغل و همچنین خودروسازان بزرگ را با ثبت ۲۵۰ همت زیان انباشته در آستانه فروپاشی قرار داده است.

 عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: علیرغم نقش موثر صنعت خودرو در توسعه اقتصادی کشور، اشتغال زایی و رشد صادرات، اما این صنعت هم اکنون به سبب سیاست‌های غلط حاکمیتی با چالش‌های جدی مواجه شده است؛ لذا قیمت خودرو باید به سرعت تعیین تکلیف شده و از حالت دستوری خارج شود.


رعنایی با اشاره به عدم تناسب نرخ نهاده‌های تولید با قیمت خودرو عنوان کرد: متاسفانه عدم همخوانی قیمت مواد اولیه و بهای تمام شده تولید خودرو از یک طرف موجب افزایش بدهی خودروسازان به زنجیره تامین شده و از سوی دیگر قطعه سازان به سبب افزایش هزینه‌های تولید، دستمزد نیروی کار و تورم لجام گسیخته ناچار به افزایش قیمت قطعات هستند.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در پایان بیان کرد: همچنین قطعه سازان به دلیل عدم دریافت مطالبات خود و تداوم تولید مجبور به همکاری با خودروسازان با نرخ‌هایی که سودی برای آنها ندارد، خواهند بود. خودروساز نیز به منظور ادامه حیات خود ناچار است نهاده‌های تولید را با قیمتی بیش از بهای تمام شده خودرو خریداری کند که این سیاست زیان انباشته خودروسازان را افزایش داده و تهدیدی هم برای خودروساز و هم زنجیره تامین خواهد بود.

ارسال نظر