به گزارش کارنا، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که منظور از اینکه گفته میشود حاشیه بازار، کدام بازار است، ادامه داد: آیا منظور بازار تلگرامی است یا قیمت سازیهایی که در پلتفرمهای داخلی بدون هیچ مبنایی توسط چند نمایشگاهدار صورت میگیرد؟
روحالله ایزدخواه با بیان اینکه آقای علی آبادی، اشتباه آقای فاطمیامین را تکرار نکند، گفت: در ابتدای دوره وزارت آقای فاطمیامین نیز گفتیم که در بازار خودرو هم طرف خریدار و هم تولیدکننده و هم فروشنده رانت دارد و اولین گام برای ساماندهی این وضعیت، حذف این رانت و هدایت آن به سمت مصرفکننده واقعی است. ما برای تحقق این مهم یکطرح ۲۰مادهای داشتیم که ۸ماده آن درباره نحوه عرضه و توزیع خودرو مبتنی بر برخی شرایط بود، اما در آن زمان آقای فاطمیامین با آن موافق نبود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: با توجه به اینکه آقای علی آبادی هنوز اشرافی بر بازار پیدا نکرده و بیشتر دغدغه وی مربوط به خودروهای برقی است، بحث فروش خودرو پوست خیار [خربزه]زیر پای ایشان است. ایزدخواه افزود: قیمت خودرو در بازار ثبات ندارد و شفاف نیست که بخواهیم نرخ کارخانهای خودروها را در حاشیه بازار تعیین کنیم. بهعنوان مثال، با تغییر نرخ ارز بهراحتی این بازار نابسامان و ملتهب میشود. در واقع بازار خودرو بهشدت احساسی و ناشی از انتظارات روانی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در حوزه خودرو، گفت: متاسفانه شورای رقابت نیز در این شرایط منفعل شده است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: واردات باید از انحصار خارج شود. تغییری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مصوبه مجلس ایجاد شد، کارکرد مصوبه را کاهش داد، زیرا براساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی میتوانست واردات داشته باشد، اما در مجمع، به شرکتهایی که وزارت صمت تعیین میکند واگذار شد، بنابراین شبهانحصار حفظ شد. واردات فعلی کارکرد تنظیم گری ندارد، زیرا قطرهچکانی بوده و رانت مجدد به خودروساز است. ایزدخواه تصریح کرد: هیاتدولت بهوضوح در ابلاغ آیین نامه خودروهای کارکرده تعلل کرده و آن را پشت گوش میاندازد و میخواهد وقتکشی کنند تا مدت فعالیت این مجلس به پایان برسد، در حالی که این موضوع قانون است.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر