به گزارش کارنا، سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی پایین بودن تیراژ تولید خودرو را از عوامل مهم در زیان دهی خودروسازان عنوان و بیان کرد: با شدت گرفتن زیاندهی دو خودروساز بزرگ از سال ۱۴۰۰، روشهای مختلف فروش از جمله عرضه خودرو در بورس به کار گرفته شد، اما متاسفانه مشکلات مالی خودروسازان همچنان به قوت خود باقی است.
وی ادامه داد: اگرچه عرضه خودرو در بورس در کوتاه مدت میتواند قیمت دستوری خودرو را به قیمت حاشیه بازار نزدیک و به کاهش زیاندهی خودروسازان کمک کند، اما این سیاست در بلند مدت جوابگو نیست و تا زمانی که مشکلات خودروسازان به صورت ریشهای حل نشود، روند زیاندهی در شرکتهای خودروسازی تداوم خواهد داشت.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو یادآور شد: از طرف دیگر دولت به سبب فشار از سوی مصرف کننده حاضر به آزادسازی قیمت خودرو نیست. البته آزادسازی قیمتها به نفع خودروسازان نیز نخواهد بود چراکه وقتی قیمت تمام شده خودرو به واسطه بهره مندی از تکنولوژیهای قدیمی و نیروی انسانی مازاد افزایش پیدا میکند، بازار کشش این افزایش قیمت را نداشته و در نتیجه خودروساز بازار خود را از دست خواهد داد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: آزادسازی قیمت خودرو ممکن است در شش ماه و یکسال نخست موجب خروج خودروسازان از زیاندهی شود، اما در سال بعد به سبب مشکلات ریشهای در صنعت خودرو مجدد شاهد افزایش هزینههای تولید، افت تولید و کاهش فروش در شرکتهای خودروسازی خواهیم بود.
ابراهیمی نژاد رفسنجانی تاکید کرد: آزادسازی قیمت خودرو در شرایط فعلی که به خودرو به عنوان کالای سرمایهای نگاه میشود، ممکن است طبیعی به نظر برسد، اما به محض تثبیت نرخ ارز و بازارهای موازی، به ضرر خودروساز خواهد بود.
وی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو و تاثیر آن بر قیمت محصول نهایی اذعان داشت: درست است تامین مواد اولیه با نرخ دلار آزاد از بورس مشکلاتی را برای خودروساز ایجاد کرده است، اما از آن طرف نه تنها صنعت خودرو بلکه همه صنایع کشور از نیروی کار ارزان قیمت نیز بهرهمند هستند.
ابراهیمی نژاد رفسنجانی عدم تولید با قیمت رقابتی را از مهمترین مشکلات صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: متاسفانه عدم امکان تولید در فضای رقابتی منافع تولیدکننده، مصرف کننده و سهامداران را با خطر مواجه کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: اگر همزمان با ریشه یابی و رفع مشکلات در صنعت خودرو، سیاستهای صحیح را در حوزه قیمت گذاری اعمال کنیم قطعا بسیاری از چالشها در خودروسازی برطرف خواهند شد.
ارسال نظر