
به گزارش کارنا، سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریمها، دولت به منظور صرفهجویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگتر خودروهای مونتاژ شده توسط شرکتهای خصوصی در بازار نیز فراهم شد.
این شرکتها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار میکنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام میشود، اما نکتهای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که محصولات مونتاژ شده با نرخهای نجومی به فروش میرسند؛ به شکلی که اگر خودرو به صورت کامل وارد کشور شود شاید فقط چند درصد از خودروهای مونتاژ شده در داخل گرانتر عرضه شود. وضعیت به گونهای جلو رفته که طبق گفته فعالان صنعت خودرو شرکتهای مونتاژکار ایرانی سودهای کلانی میبرند به شکلی که باعث شده شرکتهای ایران خودرو و سایپا نیز به دنبال مونتاژ و استفاده از قطعات چینی بروند، زیرا هم سود کلان و هم دردسر و هزینه کمتری دارد. حتی در برههای از زمان اعلام شد که شرکتهای غیرتخصصی همچون زر ماکارون و شیرین عسل نیز تمایل دارند وارد صنعت خودروسازی شوند و خودروهایی با برند خود مونتاژ کنند!
سودجوییهای بی پایان
نکته قابل تأمل در مورد قیمت خودروهای مونتاژی آنکه اگرچه تاکنون بارها گرانفروشی مونتاژکاران در محافل مختلف مطرح شده و حتی در یک فقره شاهد جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی یک شرکت مونتاژکار از سوی سازمان تعزیرات حکومتی به دلیل گرانفروشی بودیم، اما باید به ریشههای این سودجوییها نیز اشاره کرد.
مورد نخست آنکه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و فشار تحریمها، فضای صنعت خودروسازی کشور بیش از پیش انحصاری شد و مبرهن است که فضای انحصاری بهترین زمینه برای گرانفروشی و سودجویی را فراهم میکند؛ بنابراین در اینجا باید به تصمیمات سیاست گذار کلان از جمله وزارت صمت انتقاد کرد که چرا با وجود آنکه به شرایط کشور واقف بوده سیاست گذاری خاصی برای جلوگیری از سودجوییها به کار نبست و صرفاً با قیمت گذاری دستوری سعی کرد در این بخش نقش آفرینی کند!
موضوع بعدی نوسانات نرخ ارز است؛ متأسفانه اقتصاد کشور هر چند وقت یک بار درگیر نوسانات شدید ارزی میشود و با توجه به وابستگی مونتاژکاران به ارز، بهانه کافی برای نجومی شدن قیمت این محصولات وجود دارد.
البته اینکه مونتاژکاران همواره قیمتی که برای دلار در نظر گرفتهاند بالاتر از نرخ بازار بوده است قابل کتمان نیست، اما اینجا باز هم نقش سیاست گذار کلان پررنگ میشود، زیرا این وظیفه تصمیم گیران کلان است که باید با ورود به موقع، نسبت به سوءاستفادهها از نوسانات ارزی اقدام کنند نه اینکه پس از فروش خودرو با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت تمام شده، شرکت متخلف را جریمه کنند. این اقدام به مثابه «نوش دارو پس از مرگ سهراب» است؛ چراکه گرانفروشی در درب کارخانه، محرک اصلی در نوسانی شدن قیمتها در بازار آزاد است.
مسئله بعدی ارزبری بالای خودروهای مونتاژی است. این در حالیست که از ابتدا قرار بود وزارت صمت با برنامهریزی دقیقی نسبت به افزایش عمق ساخت داخل اقدام کند تا از این طریق زمینه برای کاهش ارزبری این بخش فراهم شود، اما تا به این لحظه اتفاق خاصی را در این حوزه شاهد نبودیم. نکته اصلی آنکه همین ارزبری بالا در نهایت هزینه نهایی مونتاژ را در ایران بالا برده است.
خودرو | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
چری آریزو 5T اسپرت FL IE | یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان | یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان |
تیگو ۸ پرو، پرومکس | ۲ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان | ۳ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان |
تیگو ۷ پرو پرومیوم | یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان | ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان |
جک جی ۴ | ۸۸۵ میلیون تومان | ۹۳۰ میلیون تومان |
جک S۳، اتوماتیک | یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان |
هایما S۷، ۱.۸ لیتر توربو پلاس | یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۸۲۵ میلیون تومان |
هایما S۵، ۶ سرعته اتوماتیک | یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان |
ام وی ام X55 PRO، اکسلنت | یک میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان | یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان |
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک | یک میلیارد و ۵۶ میلیون تومان | یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان |
دیگنیتی پرایم | یک میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان | یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان |
فیدلیتی پرایم ۷ نفره | یک میلیارد و ۵۳۳ میلیون تومان | یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان |
ریسپکت پرایم تیپ ۲ | یک میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان | یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان |
منبع:مهر
ارسال نظر