به گزارش کارنا، بخش مربوط به واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با تصمیم رئیس مجلس، برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق بودجه بازگشت. این بند در جلسه علنی نوبت صبح دیروز در جریان بررسی جزئیات بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ مورد بررسی نمایندگان خانه ملت قرار گرفت. بر این اساس سه ایراد از طرف نمایندگان مجلس در مورد این بند وجود داشت.
یکی از این ابهامات موضوع مزایده مجوز واردات خودرو و تاثیر آن بر تعرفه است. در بند مذکور آمده است: «دولت مکلف است نسبت به برگزاری مزایده عمومی برای صدور مجوز واردات خودرو از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت یا از طریق بهابازار اقدام و منابع حاصل از مزایده مجوز واردات را به ردیف درآمدی (نامشخص) واریز نماید.» این بدان معناست که قرار است مجوز واردات خودرو بهنوعی به فروش برود. برای مثال ممکن است یک نهاد دولتی مجوز واردات تعداد مشخصی خودرو را داشته باشد، میتواند آن را به مزایده گذاشته و این مجوز را به فروش برساند. البته این بند دارای ابهامات زیادی است، اما آنچه مشخص است، این است که لایحه بودجه اجازه مزایده برای فروش مجوز واردات خودرو را داده است.
این موضوع میتواند تاثیر زیادی روی قیمت نهایی خودرو بگذارد، موضوعی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز به آن اشاره کرده است. وی در مورد ابهامات بند مربوط به واردات خودرو گفت: «دولت تعرفه واردات خودرو را صددرصد تعیین کرده بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۶۰درصد کاهش داد. بعد در لایحه اوراق مزایده گذاشته شده که این یعنی تعرفه ۱۰۰درصدی به ۱۱۰درصد رسیده، اما از طرف دیگر این مسیر از قرعهکشی و لاتاری فعلی در بازار خودرو جلوگیری میکند.»
منظور قالیباف از اینکه مزایده مجوز واردات جلوی قرعهکشی را میگیرد این است که دیگر شرکتها برای دریافت مجوز باید بتوانند این مجوز را خریداری کنند و دیگر مبتنی بر شانس نیست، اما تعرفه ۶۰درصدی با این اقدام دیگر بیمعنا میشود چراکه واردکننده باید بهای مجزایی را برای خرید مجوز واردات پرداخت کند. موضوع دیگری که موجب شد نمایندگان مجلس این بند از لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق بازگردانند، جای خالی خودروهای کارکرده در این لایحه بود.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر