به گزارش کارنا، رئیس کمیسیون لوازم یدکی خودرو اتاق اصناف ایران عنوان کرد که خودروسازان مونتاژی مکلف هستند تأمین قطعات یدکی و آموزش نیروهای متخصص و تعمیرگاهها را فراهم کنند.
سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو درمورد تأمین قطعات یدکی خودرو گفت: خودروسازان مونتاژی طبق ماده ۴ قانون حمایت از مصرفکنندگان مکلف هستند که تأمین قطعات یدکی و آموزش نیروهای متخصص و تعمیرگاهها را فراهم کنند. اما این اتفاق نیفتاده و متأسفانه با وجود این که ارزهای نیمایی را برای تأمین قطعات یدکی دریافت میکنند ولی طبق شواهد موجود، این ارزها را صرف واردات خودروهای خود و سی کی دیها میکنند و همین موضوع برای مصرفکنندگان و همکاران ما در حوزه فروشندگان قطعات یدکی چالشهای عدیدهای را به وجود آورده است.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران تصریح کرد: زمانی که همکاران ما برای تأمین بازار تقاضا اقدام به ورود قطعات یدکی میکنند به دلیل این که باید ارزهای خارجی را با نرخهای آزاد تهیه کنند در نتیجه، یک تفاوت ۳۰-۴۰ درصدی در قیمت تمامشده قطعات برای آنها و خودروساز ایجاد میشود و همین قیمتگذاری خودروسازها در سایتهای خود برای قطعات یدکی و نبود موجودی آنها، همکاران در این صنف را با سازمان تعزیرات حکومتی دچار مشکل میکند؛ به طوریکه همکاران در حوزه فروش قطعات یدکی متهم به گرانفروشی میشوند در حالی که آنها ناچار هستند لوازم و قطعات یدکی را با ارز آزاد تأمین کنند و خودروسازی که قطعات را تأمین نکرده قیمتگذاری این قطعات را براساس نرخ ارز نیمایی انجام میدهد.
حسینی افزود: حالا مواردی که گفته شد یا در قراردادهای خودروسازان مونتاژی دیده نشده است این که نظارت کافی و وافی در این حوزه وجود ندارد.
منبع: اتاق اصناف ایران
ارسال نظر