۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
توصیه های مهم به خریداران خودروهای وارداتی
در بازار خودرو رقابتی امروز که خودروسازان در تلاش برای افزایش سهم محصولات خود در بازار هستند، تداوم عرضه خودرو و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به معیاری کلیدی برای خریداران خودرو تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۳۲۸

به گزارش کارنا، در بازار خودرو رقابتی امروز که خودروسازان در تلاش برای افزایش سهم محصولات خود در بازار هستند، تداوم عرضه خودرو و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به معیاری کلیدی برای خریداران خودرو تبدیل شده است.

اهمیت خدمات پس از فروش در بازار خودرو به حدی است که علاوه بر جلب رضایتمندی مشتریان، می‌تواند اعتبار برند‌های خودروسازی و شرکت‌های عرضه‌کننده نزد مشتریان را افزایش دهد.

از سوی دیگر، تجربه تاریخی صنعت خودرو کشور نشان می‌دهد مجموعه‌های مختلف اعم از شرکت‌های بزرگ و نام آشنا و و همچنین  تازه کار، بارها، با عرضه جسته و گریخته محصولات و در نهایت رها کردن آن، خاطرات بدی را برای خریداران این خودرو‌ها رقم زده و موجب بی اعتمادی مشتریان و نارضایتی عمومی در کشور شده اند.

ازاین‌رو لازم است خریداران خودرو هنگام انتخاب، بررسی دقیقی از سوابق و عملکرد شرکت واردکننده داشته تا از کیفیت خدمات پس از فروش و حمایت‌های احتمالی اطمینان حاصل کنند.

تاثیر واردات خودرو بر بازار ایران

بازار خودرو ایران پس از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو، اکنون شاهد باز شدن در‌های واردات خودرو است؛ فضایی جدید و البته چالش‌برانگیز که تب و تاب خرید خودرو‌های وارداتی در میان خریداران را افزایش داده است و لیست بلندبالایی از محصولات وارداتی که هم اکنون (در زمان انتشار این مقاله) در سامانه یکپارچه خودرو در دسترس عموم قرار گرفته است، اهمیت این موضوع را دو چندان کرده است.

علاوه بر این، واردات خودرو موجب تنوع سازی سبد محصولات و رقابت شدید بین شرکت‌های واردکننده شده و این موضوع خریداران را ملزم کرده تا فراتر از بررسی‌های معمول، نگاه دقیق‌تری به نام و سابقه شرکت‌های عرضه‌کننده داشته باشند. این امر به‌ویژه در شرایطی که برند‌های مشابه توسط شرکت‌های مختلفی وارد بازار می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است؛ لذا خریداران باید بدانند که کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط واردکننده می‌تواند تجربه مالکیت خودرو را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

عملکرد ضعیف شرکت‌های بزرگ، چالش‌های ورود شرکت‌های جدید

بازار رقابتی واردات خودرو در کنار همه مزیت‌هایی که دارد، زمینه حضور شرکت‌های نوظهور و بعضاً ناشناخته را نیز فراهم کرده است. این شرکت‌ها اگرچه ممکن است خودرو‌های باکیفیتی را وارد کنند، اما در بسیاری موارد، عدم تجربه و تخصص کافی آنها در صنعت خودرو، مشکلاتی را به ویژه در بخش خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی برای خریداران ایجاد کرده و به نارضایتی مشتریان و حتی ایجاد خسارت برای آنها دامن زده است.

همچنین شرکت‌های بزرگ نیز در مواردی با محدودیت درعرضه و عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب، به اعتبار برند خود ضربه وارد کرده و با تخریب سابقه آن محصول در کشور، تجربه مشتریان از آن خودرو را به خاطره‌ای بد تبدیل می‌کنند.

تجربه ناموفق شرکت‌های غیرمتخصص در گذشته

در گذشته نیز برخی شرکت‌های وارد کننده با استفاده از نام تجاری شناخته‌شده خودروها، اقدام به واردات و فروش آنها کرده و متاسفانه به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم و تمرکز بر سود کوتاه‌مدت، نتوانسته اند در حوزه خدمات پس از فروش موفق عمل کنند. پیامد این وضعیت، نارضایتی مشتریان، کاهش اعتماد عمومی و در نهایت آسیب به اعتبار برند‌های بین‌المللی خودرو بوده است.

در تجربه‌ی قبلی واردات نیز شاهد بودیم برخی شرکت‌ها به رغم واردات تهاجمی و گسترده و ایجاد شبکه فروش و خدمات پس از فروش به دلیل شرایط حاکم بر قوانین و مقررات و رعایت حقوق مشتریان نتوانستند به صورت بلند مدت در این عرصه باقی بمانند و در نهایت مجبور به توقف فعالیت خود شدند. به عنوان مثال، برخی از این شرکت‌ها به واسطه عدم تامین به‌موقع قطعات یدکی و ضعف در ارائه خدمات پس از فروش موجب مراجعه مالکان خودرو‌ها به تعمیرگاه‌های متفرقه و در نهایت افت کیفیت خودرو‌ها شدند.

اهمیت خدمات پس از فروش در تصمیم‌گیری خریداران

از آنجا که خدمات پس از فروش شامل تامین قطعات یدکی، ارائه گارانتی معتبر، سرویس‌های دوره‌ای و خدمات تعمیراتی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در انتخاب خودرو است، اگر شرکتی نتواند این خدمات را به‌صورت مناسب و به‌موقع ارائه دهد، مشتریان از خرید خود ابراز نارضایتی کرده و احتمالاً از خرید دوباره از شرکت مربوطه اجتناب می‌کنند.

بنابراین، خریداران باید پیش از خرید خودرو، از زیرساخت‌های شرکت واردکننده و توانایی آن در ارائه خدمات پس از فروش از جمله مطالعه نظرات مشتریان قبلی، بررسی سوابق شرکت و توجه به تعداد و پراکندگی نمایندگی‌های خدماتی اطمینان حاصل کنند.

توصیه‌هایی برای خریداران خودرو

در شرایط کنونی بازار که انتخاب شرکت واردکننده به اندازه انتخاب برند خودرو اهمیت دارد، لازم است خریداران برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، نکاتی، چون سابقه، تاریخچه فعالیت، میزان تخصص و تجربیات گذشته شرکت واردکننده را مدنظر قرار دهند.

 

ارسال نظر