به گزارش کارنا، تولید خودروهای گازسوز برای کشورهایی، چون ایران که با افزایش بی رویه مصرف بنزین رو به رو است و هنوز به فناوری گسترده خودروهای برقی و هیبریدی دست پیدا نکرده است، راهکاری طلایی در حوزه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است؛ اما متاسفانه تولید و عرضه خودروهای گازسوز در سالهای اخیر در کشور که در رتبه دوم جهان از نظر حجم ذخایر گاز طبیعی قرار دارد، مورد غفلت قرار گرفته است.
درباره دلایل کاهش تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز در کشور با علی محمودیان، معاون اتاق اصناف ایران به گفتگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
محمودیان عنوان کرد: علیرغم بهبود شرایط تولید و فروش خودروهای گازسوز در جهان که نشان از تغییر ذائقه مصرف کننده نهایی به سمت خودروهای گازسوز و بهبود کیفیت این خودروها در صنایع خودروسازی دارد، اما نبود مشوقهای لازم برای جذب تقاضا، مصرف گاز طبیعی در کشور را کاهش داده است.
معاون اتاق اصناف ایران در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که با ابزارهای تشویقی نظیر کاهش هزینههای معاینه فنی و تعرفههای طرح ترافیک برای مالکان خودروهای گازسوز میتوان تقاضا در در این بخش را تا حد قابل توجهی افزایش داد.
محمودیان در گفتگو با خبرنگار کارنا عدم اصلاح قیمت سی ان جی را از دیگر دلایل کاهش تقاضا برای مصرف گاز طبیعی در کشور برشمرد و بیان کرد: متاسفانه نسبت علاقمندی مردم به استفاده از سی. ان. جی متناسب با نرخگذاری قیمت بنزین معنا پیدا کرده و اگر سیاست یکپارچهای را در حوزه حاملهای انرژی اتخاذ نکنیم قطعا فاصله قیمتی بین گاز طبیعی و بنزین انگیزه کافی برای مصرف کننده ایجاد نخواهد کرد.
وی یادآور شد: در شرایط فعلی نیز دولت تصمیمی به تغییر قیمت حاملهای انرژی ندارد؛ مگر اینکه با تصمیمات جدیدی که در بودجه سال آینده اتخاذ میشود، تغییراتی در این بخش ایجاد شود.
معاون اتاق اصناف ایران با اشاره به توسعه شبکه انتقال و توزیع سی. ان. جی در مناطق کمتر توسعه یافته کشور افزود: علیرغم وجود جایگاههای سوخت سی ان جی در سراسر کشور، اما این جایگاهها با ظرفیت حدود ۳۰ درصدی در حال فعالیت هستند و از طرفی به دلیل عدم پاسخگویی اقتصاد در این بخش، تقاضایی برای احداث جایگاههای جدید وجود ندارد؛ لذا چالش اصلی در این حوزه جایگاه و عرضه نیست بلکه تقاضا باید به نوعی تحریک شود.
ارسال نظر