به گزارش کارنا، استقبال از این خودرو در بازار اکثر کشورها بهنحوی بود که تمام رقبا را پشت سر گذاشته بود. این خودرو محبوب در دو سال آخر واردات خودرو یعنی سالهای ١٣٩٦ و ١٣٩٧ با مدلهای ٢٠١٧ و ٢٠١٨ در سه تیپ مختلف آپشن و دو نوع موتور بهبازار ایران نیز عرضه شد که بهدلیل طراحی جذاب و ماندگار و تنوع مدلها و همچنین قیمت رقابتی مورد استقبال زیادی قرار گرفت.
حال بعد از بازگشایی مجدد واردات خودرو در سال ١٤٠٢، «نامی خودرو پیشرو» عرضهکننده اصلی خودروهای نیسان در کنار دیگر مدلهای این برند اقدام بهعرضه نیسان کیکس هم کرده و اخیرا این خودرو در سبد محصولات نیسان در ایران قرار گرفته است. با این مقدمه بهبررسی و مقایسه نیسان کیکس با رقبای همسگمنت و همچنین همقیمت آن در بازار ایران میپردازیم.
اگر معیار مقایسه سگمنت ابعادی باشد، بهترین رقبای مستقیم نیسان کیکس نسل جدید پژو ٢٠٠٨ و سیتروئن سی ٣ هستند که دقیقا همسگمنت و همکلاس این خودرو بهشمار میروند. اما تا بهامروز خبری از عرضه نسل جدید این خودروها بهبازار ایران نیست. رقبای چینی همسگمنت نیسان کیکس نیز چانگان سیاِس ٣٥ پلاس، امویام ایکس ٥٥ و تیگارد ایکس ٣٣ هستند که مقایسه آنها با نیسان کیکس از هیچ لحاظ درست نیست؛ چراکه نه از نظر ارزش برند و کلاس و نه بهلحاظ کیفیت ساخت، این خودروهای چینی قابل مقایسه با نیسان کیکس نیستند.
تنها رقبای مستقیم وارداتی کیکس درحال حاضر سوزوکی فرانکس و کیا سونت هستند. سوزوکی فرانکس از یک موتور ١٥٠٠ سیسی تنفسطبیعی بهقدرت ١٠١ اسببخار و گشتاور ١٣٧ نیوتونمتر بهره میبرد که نیروی محرکه آن بهچرخهای جلو منتقل میشود.
درمقابل نیسان کیکس «نامی خودرو» از پیشرانه ١٥٠٠ سیسی تنفسطبیعی بهقدرت ١٢٢ اسببخار و گشتاور ١٤٣ نیوتونمتر برخوردار است که نیروی محرکه آن بهچرخهای جلو منتقل میشود؛ بنابراین از لحاظ قدرت و کشش، سوزوکی فرانکس درموقعیت کاملا پایینتری نسبت بهنیسان کیکس قرار میگیرد. علاوهبر این ارزش و اعتبار برند سوزوکی در برابر برند نیسان درسطح پایینتری قرار دارد.
بهعنوان مثال با مقایسه متریال داخل کابین این دو مدل خودرو بهخوبی میتوان بهتفاوت آشکار سطح کیفیت ساخت در سوزوکی و نیسان پی برد. مورد دیگر، کشور سازنده است. تمام سوزوکیهای وارداتی بهکشور، ساخت کارخانه ماروتی سوزوکی در هند هستند و در سند این خودروها در مقابل کشور سازنده، عبارت «ساخت هند» درج شده است. حال آنکه تمایز زیادی بین کیفیت ساخت خودروهای تولیدشده در هند و چین وجود دارد که نیاز بهاشاره بیشتر به آن نیست.
رقیب دیگر
نیسان کیکس، کیا سونت است که از یک پیشرانه ١٥٠٠ سیسی تنفسطبیعی بهقدرت ١١٤ اسببخار و دیفرانسیل جلو بهره میبرد. علاوهبر موتور ضعیفتر نسبت بهکیکس، تجهیزات رفاهی و ایمنی کیا سونت چندان چشمگیر نیست؛ بهنحوی که حداقل آپشنهای رفاهی نیز در این خودرو بهچشم نمیخورد. طراحی ظاهر کیا سونت نیز بسیار قدیمی و از مد افتاده بهنظر میرسد.
درنهایت کیا سونتهای وارداتی همانند سوزوکی فرانکسها ساخت هندوستان هستند که توجیهگر کیفیت ساخت پایینتر آنهاست. همچنین نیسان کیکس توسط یک شرکت دیگر با پیشرانه ١٦٠٠ سیسی بهبازار عرضه شده است که تنها اندکی از نمونه ١٥٠٠ سیسی عرضهشده توسط «نامی خودرو» قویتر است؛ اما از لحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی درسطح بسیار پایینتری نسبت به مدلهای وارداتی توسط «نامی خودرو» قرار دارد.
از سوزوکی فرانکس و کیا سونت که بگذریم، نیسان کیکس «نامی خودرو» بهدلیل سطح قیمتی خود میتواند با خودروهای هاچبک وارداتی همانند اُپل کورسا، سوزوکی بالنو یا خودروهای سدان ارزانقیمتی همانند هوندا سیتی، تویوتا یاریس و حتی تویوتا کرولا ١٢٠٠ سیسی توربو مقایسه شود. اما نیسان کیکس از لحاظ ارزش در مقابل بهای پرداختی از تمام این خودروها گزینه ارزشمندتری بهشمار میرود. چراکه بهخاطر
کراساوور بودن جذابیت ظاهری و بصری بسیار بیشتری درمقایسه با آنها دارد و همچنین از قابلیت کاربردی بسیار بیشتری برای استفاده روزمره یا سفرهای جادهای برخوردار است.
درعین حال نیسان کیکس بهطور کامل نسبت بهتمام این خودروها از پیشرانه قویتر و کشش بیشتری برخوردار است. این خودروهای هاچبک و سدان بهطور کلی از لحاظ قدرت پیشرانه در محدوده ١٠٠ تا ١١٥ اسببخار قرار میگیرند و درنهایت بهدلیل شاسیبلند بودن، نیسان کیکس در آینده از بازار خرید و فروش دستدوم بسیار بهتری نسبت به این خودروهای هاچبک و سدانهای کوچک یا جمعوجور برخوردار خواهد شد.
در نتیجه میتوان گفت با جمعبندی تمام این موارد و در مقایسه با رقبای همسگمنت و همقیمت، نیسان کیکس عنوان ارزشمندترین کراساوور ارزانقیمت وارداتی با برند غیر چینی را از آنِ خود میکند و قطعا همانند نیسان جوک از بازار داغی برخوردار خواهد شد.
منبع: دنیای خودرو
ارسال نظر