به گزارش کارنا، احمد طاهری رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون موضوع بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها گفت: یکی از مهمترین ابزارهای ما برای نظارت بر انتشار آلایندگی از ناوگان حمل و نقل موضوع معاینه فنی است.
وی افزود: آخرین باری که حدود مجاز معاینه فنی اصلاح شده سال ۱۳۹۷ بوده و هفت سال زمان گذشته است که طی این مدت تغییرات شدیدی در ناوگان حمل و نقل اتفاق افتاده است.
طاهری با بیان اینکه حدود استاندارد تولید خودرو در کشور و تعداد ناوگان به شکل قابل ملاحظهای تغییر پیدا کرده است تصریح کرد: در نتیجه اگر ما بخواهیم میان وضعیت معاینه فنی و تغییرات ناوگان حمل و نقل انطباق داشته باشیم باید حدود مجاز معاینه فنی را به روز رسانی کرده و با استانداردهای تولید خودرو و واردات خودرو در کشور متناسب سازی کنیم.
رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از موارد، استاندارد تولید خودرو است. معاینه فنی کارآمدترین راه برای تعیین حدود استانداردها است. برای خودروهایی که با استانداردهای متفاوت تولید شدهاند باید معاینه فنی متناسب با تولید آنها در نظر گرفته شود.
طاهری ادامه داد: تعداد مراجعه به مراکز معاینه فنی ما با آنچه که باید وجود داشته باشد فاصله دارد. بهترین بخش مراجعه ما در بخش خودروهای سواری است و کنترل بیشتری برای آنها وجود دارد. در بخش موتور سیکلت فاصله زیاد است ما حدود ده میلیون ناوگان موتور سیکلت در کشور داریم که فقط شش هزار به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند که حدود پنج هزار توانستهاند تاییدیه
معاینه فنی را بگیرند.
وی با اشاره به اینکه ما ساز و کارهای افزایش نظارت بر اجرای معاینه فنی را دنبال میکنیم اظهار داشت: صحت انجام معاینه فنی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. نظارت عالیه باید به شکل عملیاتی پیاده شود و امکان نظارت مستقیم و کنترل تجهیزات در حال پیاده سازی است.
طاهری با بیان اینکه سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیتی نقش مهمی در این خصوص دارد گفت: نواقص موجود در اجرای قانون نیز باید اصلاح شود. یکی از موارد بحث
کاتا لیست اجارهای در کشور است. خودروها میتوانند با اجاره یک کاتا لیست در کشور به صورت موقت تست معاینه فنی را پشت سر گذاشته و بعد کاتا لیست را از روی ماشین بردارند یا برخی از رانندگان به اشتباه برای افزایش شتاب خودرو به برداشتن کاتا لیست خودرو اقدام میکنند و ما پیگیر این موارد هستیم. اختصاص کد شناسایی واحد به کاتالیستهای موجود در کشور اجباری میشود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در کنار کیفیت سوخت نوع وسیله نقلیه نیز اهمیت دارد. ما فرآیند اصلاحات را از دو ماه پیش آغاز کردهایم و امیدواریم در سال جدید بتوانیم این اقدامات را سامان دهی کنیم. بحث معاینه فنی در موتور خانهها را نیز پیگیری میکنیم که هم در مصرف بهینه و هم کاهش
آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.
منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر