۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
نیاز ناوگان اتوبوسرانی اهواز به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز از افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی این شهر به ۳۰۰ دستگاه تا پایان سال خبر داد.
کد خبر: ۹۶۴۴

به گزارش کارنا، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز از افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی این شهر به ۳۰۰ دستگاه تا پایان سال خبر داد.

امیر آهن جان با اشاره به آخرین وضعیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر اهواز اظهار داشت: اگر ظرفیت هر اتوبوس را ۴۰ صندلی در نظر بگیریم، با توجه به شریان‌های اصلی و جمعیت ۱۱۹ محله شهر اهواز هم اکنون با کمبود ۲۸ صندلی خالی و در مجموع کمبود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مواجه هستیم.

وی در ادامه اذعان داشت: سال گذشته که بنده به عنوان مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر اهواز منصوب شدم ۷۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان وجود داشت که با نگاه ویژه‌ای که شهردار محترم و شورای شهر اهواز به این حوزه داشتند، در راستای نوسازی ناوگان دوقرارداد را منعقد کردیم که یکی از قرارداد‌ها خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب افشان در دی ماه سال گذشته بود که از این تعداد ۶۰ دستگاه تحویل و ۴۰ دستگاه باقی مانده نیز تا اسفند ماه تحویل داده خواهد شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: شرکت عقاب افشان از بزرگترین تولیدکنندگان اتوبوس در کشور است که قاعدتا با تولید روزانه ۵ تا ۱۰ دستگاه اتوبوس قادر به تامین این حجم از تقاضا در کشور نخواهد بود.

آهن جان اضافه کرد: قرارداد دیگر مربوط به سال ۱۴۰۱ برای خرید ۲۲۹ دستگاه اتوبوس بود که از این تعداد ۱۰۶ دستگاه تحویل شده است. هر چند که بخشی از این قرارداد، تعهدات دولت بوده که تا به این لحظه به آن عمل نشده است.

وی با بیان اینکه سرانه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی اهواز در یکسال گذشته از ۷۰ به ۲۱۲ دستگاه رسیده است، عنوان کرد: علاوه بر این، ۲۸ دستگاه ون نیز از سوی دولت که ابتدا در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار داده شد به دلیل عدم بهره برداری وارد ناوگان اتوبوسرانی شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز از افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی به ۳۰۰ دستگاه تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد: در راستای هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی، قراردادی ۱۸ ماهه را با اتحادیه اتوبوسرانی کشورمبنی بر خرید ۲۱۴ دستگاه اتوبوس به رقم ۵۷۵ میلیارد تومان منعقد کردیم که بخشی از آن از طریق منابع مالی دولت و بخشی دیگر از طریق منابع شهرداری اهواز تامین شده و تحویل آن ماهانه بین ۱۲ تا ۱۵ دستگاه خواهد بود.

آهن جان بیان کرد: همچنین از آنجا که اتوبوس‌های فرسوده ناوگان اتوبوسرانی شهر اهواز از برند‌های بنز و اسکانیا بوده و قابلیت چندین بار بازسازی را دارند، قراردادی را مبنی بر بازسازی ۲۱۴ دستگاه اتوبوس فرسوده به مبلغ ۵۷۴ میلیارد تومان منعقد کردیم که امیدواریم با بازگشت این اتوبوس‌ها به خطوط، تعداد ناوگان فعال را به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۴ برسانیم.

وی با اشاره به کاهش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در کلان شهر‌ها در سال‌های اخیر یادآور شد: متاسفانه مشکلات موجود از قبیل تحریم‌ها و عدم نگاه ویژه دولت به حوزه حمل و نقل عمومی در سال‌های گذشته، ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در شهر تهران را از ۸ هزار به ۲ هزار دستگاه، در شیراز از هزار و ۲۰۰ به ۳۰۰ دستگاه و در اهواز از ۴۵۰ به ۷۰ دستگاه اتوبوس کاهش داده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز تاکید کرد: امیدواریم با نگاه ویژه‌ای که دولت سیزدهم و چهاردهم به حوزه حمل و نقل عمومی دارند، بتوانیم با پیاده سازی استاندار‌های جهانی در ناوگان اتوبوسرانی، زمان انتظار شهروندان در ایستگاه و پایانه‌ها را به حداقل برسانیم.

آهن جان با اشاره به راه اندازی نخستین خط بی آر تی در شهر اهواز افزود: با توجه به مطالعاتی که در سال‌های گذشته روی خطوط بی آر تی انجام شد، خوشبختانه موفق به راه اندازی نخستین خط بی آر تی با ۲۷ ایستگاه در سال جاری شدیم که تا کنون ۵ ایستگاه بهره برداری شده و تلاش می‌کنیم سایر ایستگاه‌ها نیز تا اسفندماه سال جاری بهره برداری شوند. این خط از میدان شهید بندر تا میدان دانشگاه آزاد با مسافت حدود ۲۰ کیلومتر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری پیمانکار مربوطه و ابلاغ اوراق مشارکت این پروژه بتوانیم ۳۰ دستگاه اتوبوس دو کابین را به خط بی آرتی شهر اهواز اضافه کنیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز اظهار داشت: از آنجا که اهواز شهری صنعتی است از کارخانجات بزرگ واقع در استان مانند شرکت ملی حفاری، فولاد اکسین، فولاد خوزستان، مارون کاران و ... اانتظار می‌رود در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهواز را در دستور کار خود قرار دهند.

آهن جان با بیان اینکه با بهره مندی از ظرفیت مناطق آزاد می‌توان با هزینه کمتر نسبت به واردات اتوبوس از کشور‌های حوزه خلیج فارس اقدام کرد، تصریح کرد: واردات این اتوبوس‌ها باید با رعایت استاندارد‌های لازم همراه باشد تا برای تامین قطعات آن در داخل با مشکل مواجه نشویم.

وی اذعان داشت: از سوی دیگر با توجه به اینکه قشر متوسط رو به پایین جامعه اغلب از اتوبوس برای تردد در شهر‌ها استفاده می‌کنند لازم است با تقویت ناوگان به کاهش ترافیک و آلودگی هوا در شهر اهواز کمک کنیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز در پایان خاطرنشان کرد: همچنین برای کمک به کاهش آلودگی هوا در شهر اهواز ۱۲۲ دستگاه اتوبوس فرسوده موجود در ناوگان را به دلیل عدم رعایت استاندارد‌ها اسقاط و ۲۱۴ دستگاه اتوبوس بازسازی شده که اکنون در پارکینگ‌ها دپو است را به محض تایید استاندارد‌ها از سوی کمیته فنی وزارت کشور و سازمان محیط زیست وارد خطوط ناوگان اتوبوسرانی خواهیم کرد.

ارسال نظر