۰۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۹
تکرار حادثه کرمان در صورت عدم نوسازی ناوگان مسافری
فرسودگی اتوبوس ها؛ عاملی که در جاده‌ها قربانی می‌گیرد+صوت
فرسودگی ناوگان مسافری طی سال‌های گذشته از واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات در سال ۹۷ گرفته تا سانحه اتوبوس خبرنگاران در سال ۱۴۰۰ و اخیرا نیز اتوبوس حامل دانش آموزان در کرمان، جان صد‌ها نفر را گرفته و تلفات زیادی را متوجه شهروندان کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۶

به گزارش کارنا، فرسودگی ناوگان مسافری طی سال‌های گذشته از واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات در سال ۹۷ گرفته تا سانحه اتوبوس خبرنگاران در سال ۱۴۰۰ و اخیرا نیز اتوبوس حامل دانش آموزان در کرمان، جان صد‌ها نفر را گرفته و تلفات زیادی را متوجه شهروندان کرده است.

در حالی که بسیاری از کشور‌ها در حال نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری و درون شهری خود با پیشرفته‌ترین تجهیزات هستند، در کشور ما فرسودگی و نقص فنی اتوبوس‌ها سالهاست در جاده‌ها قربانی می‌گیرد.

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده کشور با اعلام اینکه از ۶۵ هزار و ۷۰۳ دستگاه اتوبوس درون شهری و برون شهری فعال در کشور تعداد ۵۹ هزار و ۴۵۷ دستگاه و به عبارتی ۹۰.۹ درصد اتوبوس‌ها فرسوده است، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۲۱ هزار دستگاه خودرو اعم از سبک و سنگین اسقاط شده که تنها ۴ تا ۵ درصد این آمار (بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دستگاه) مربوط به خودرو‌های دیزلی شامل کامیون، کامیونت، کشنده، اتوبوس و مینی بوس است. به لحاظ تعداد گواهی اسقاط نیز خودرو‌های دیزلی حدود ۷ تا ۸ درصد گواهی‌های تولیدی را تشکیل می‌دهند.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: در خودرو‌های دیزلی (کامیون، کامیونت، کشنده، اتوبوس و مینی بوس) نیز به این دلیل که کاربری نیسان‌ها در برگ سبز آنها کامیونت عنوان شده است، کامیونت‌ها بیشترین آمار اسقاط را به خود اختصاص داده و به نظر می‌رسد کمترین آمار اسقاط مربوط به اتوبوس و مینی بوس‌های درون شهری و برون شهری است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده کشور تعداد مینی بوس‌های فرسوده در کشور را ۹۷ هزار و ۴۵۷ دستگاه عنوان و بیان کرد: از ۱۱۰ هزار و ۱۰۸ دستگاه مینی بوس فعال در سطح کشور ۸۷.۷ درصد آنها فرسوده است.

مشهدی شریف با اشاره به سن فرسودگی مینی بوس و اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری افزود: سن فرسودگی اتوبوس‌های برون شهری ۱۰ سال، درون شهری پایه دیزلی ۱۰ سال و پایه گازسوز ۱۲ سال و اتوبوس‌های برقی ۲۰ سال و برای مینی بوس‌های پایه دیزلی ۱۲ سال و پایه گازسوز ۱۵ سال و مینی بوس‌های برقی ۲۰ سال در نظر گرفته شده که متاسفانه عمر بخش قابل توجهی از اتوبوس و مینی بوس‌های فعال در ناوگان مسافری بالاتر از متوسط سن فرسودگی است.

وی با بیان اینکه خروج اتوبوس و مینی بوس‌های فرسوده در حال تردد با توجه به فرسودگی ۹۰ درصدی آنها، ناوگان حمل و نقل عمومی و مسافری را با کمبود مواجه خواهد کرد، اظهار داشت: نوسازی ناوگان مسافری و حمل و نقل عمومی نیازمند واردات تعداد قابل توجهی اتوبوس درون و شهری و برون شهری به کشور است. این در حالی است که به رغم واردات کامیون‌های ۳ تا ۵ سال کارکرد، اما حتی یک اتوبوس وارد کشور نشده است؛ لذا باید شرایطی فراهم شود تا واردات اتوبوس همچون واردات کامیون در دستور کار دولت و سازمان راهداری قرار بگیرد. به عنوان مثال واردکنندگان می‌توانند به ازای واردات دو دستگاه کامیون، یک دستگاه اتوبوس نیز وارد کشور کنند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده کشور همچنین بر ضرورت اعطای تسهیلات مناسب به خودروسازان تجاری تاکید کرد و گفت: دولت با ارائه وام و تسهیلات کم بهره می‌تواند به رشد تیراژ تولید اتوبوس و تامین نیاز ناوگان کمک کند.

مشهدی شریف ادامه داد: یکی دیگر از راهکار‌ها برای کمک به نوسازی ناوگان مسافری، ارائه مشوق در جدول معادل سازی اتوبوس و مینی بوس‌های فرسوده است که می‌تواند انگیزه بیشتری برای اسقاط آنها فراهم کند.

وی افزود: همچنین طبق آنچه قانون گذار پیش بینی کرده است، در صورت نبود گواهی اسقاط با واریز یک و نیم درصد از مبلغ تولیدات داخل و ۵ درصد از محصولات وارداتی به صندوق توسعه تحقیقات می‌توان به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور کمک کرد. کمااینکه تا کنون حدود ۹ همت از این محل جمع آوری شده و آن طور که قانون گذار پیش بینی کرده است این مبلغ پس از گردش ۱۰۰ درصدی در خزانه باید در قالب تسهیلات در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه شود که متاسفانه با وجود گذشت یکسال از این مصوبه تا کنون تسهیلاتی به این حوزه اختصاص داده نشده است.

تعداد بازدید : 0

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده کشور در پایان اذعان داشت: با تحقق راهکار‌های یاد شده می‌توان امکان نوسازی را فراهم و ناوگان مسافری و حمل و نقل عمومی کشور را از فرسودگی خارج کرد، در غیر این صورت در ایام اربعین و تعطیلات نوروزی با کمبود ناوگان مواجه شده و حوادث ناگواری، چون واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات و سانحه اخیر در کرمان که منجر به از بین رفتن جان تعدادی زیادی از هموطنان شد، تکرار خواهد شد.

ارسال نظر