۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
روش‌های استعلام خلافی برای خودرو
روش‌های مختلفی برای استعلام خلافی وسایل نقلیه وجود دارد که می‌توانید در عرض چند دقیقه از جزئیات آن باخبر شوید و دیگر نیازی نیست که به جایی حضوری مراجعه کنید.
کد خبر: ۹۶۵

به گزارش کارنا، البته روش حضوری با مراجعه به پلیس +۱۰ نیز در دسترس است، که می‌توانید جزئیات خلافی و جریمه هر وسیله نقلیه‌ای را از آنجا پیگیری کنید.

اکثر این روش‌ها را می‌توان برای انواع وسیله نقلیه استفاده کرد. دارندگان خودرو‌های شخصی، می‌توانند برای استعلام خلافی ماشین خود از روش‌های غیرحضوری و اینترنتی استفاده کنند. البته روش‌های دیگری نیز وجود دارد، که از اینترنت بی‌نیاز است. در ادامه با انواع روش‌ها استعلام خلافی ماشین آشنا می‌شویم.

سایت راهور با آدرس rahvar۱۲۰ امکان استعلام و پرداخت خلافی را برای انواع وسایل نقلیه ارائه داده است. البته لازم به ذکر است که این سامانه آنلاین نیست و هر ۲۴ ساعت و یا ۴۸ ساعت یک بار به روز می‌شود؛ بنابراین ممکن است خلافی را پرداخت کنید و کمی طول بکشد تا خلافی صفر شود و یا حتی خلافی‌های جدید را مشاهده نکنید. در این سایت همچنین می‌توانید هر جریمه را به صورت جداگانه پرداخت کنید.

اگر روش دیگری را مدنظر دارید که راحت و در دسترس باشد، می‌توانید کد دستوری *۱۱۰# را شماره گیری کنید. کد VIN ماشین را باید ارائه دهید تا خلافی را مشاهده کنید. اگر تمایل به پرداخت داشته باشید، می‌توانید شناسه پرداخت را نیز دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که با کمک این روش، تنها می‌توانید خلافی تجمیعی را مشاهده کنید و جزئیات خلافی در دسترس نیست. تنها یک مبلغ کلی به شما ارائه خواهد شد که قابل پرداخت است و نمی‌توانید خلافی‌ها را جداگانه بپردازید.

روش دیگری که می‌توانید استعلام خلافی ماشین خود را بگیرید، روش پیامکی است. در این روش باید شماره VIN خودرو را به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید، تا مبلغ خلافی‌های خودرو را ببینید. در این روش نیز در صورت تمایل می‌توانید شناسه پرداخت را دریافت کنید.

اگر تمام روش‌های ذکر شده برایتان میسر نبود، می‌توانید از تلفن استفاده کنید. در روش تلفنی، باید با شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید و کد VIN خودرو شخصی خود را به اپراتور اعلام کنید. اپراتور این سامانه، شما را از وضعیت خلافی خودرویتان مطلع خواهد کرد. این سامانه تلفنی، خدمات دیگری را نیز مانند مراکز تعویض پلاک، گواهینامه و ... ارائه می‌دهد.

علاوه بر این روش‌های مطمئن ذکر شده، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که خدمات استعلام خلافی ماشین سنگین را برای مالکان ارائه می‌دهند. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانید به راحتی خلافی خود را به صورت تجمیعی و یا گزینه‌ای پرداخت کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش‌ها، باید از مطمئن بودن پلتفرم‌ها اطمینان حاصل کنید و اطلاعات شخصی خود و خودرو سنگین را در اختیار هر اپلیکیشنی قرار ندهید.

روش‌هایی که برای استعلام خلافی خودرو تشریح شد، به روز نیستند و به طور آنی خلافی را صفر نمی‌کنند. اگر برای استعلام خلافی و یا پرداخت آن عجله دارید، بهتر است از روش سنتی مراجعه حضوری استفاده کنید. کافی است به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید تا خلافی به روز خودرو را ارائه دهند. در این بخش شما باید مبلغ مشخصی را نیز برای استعلام به آن‌ها پرداخت کنید. در روش حضوری هم می‌توانید خلافی‌ها به روز را مشاهده کنید و هم از جزئیات تک تک آن‌ها باخبر شوید. مزایای دیگر مراجعه حضوری این است که اگر نسبت به خلافی خود اعتراض داشته باشید می‌توانید پیگیری و ثبت کنید و در این راه، پلیس +۱۰ شما را راهنمایی خواهد کرد.

استعلام خلافی برای هر وسیله نقلیه‌ای ضروری است و اگر جریمه‌ها بیش‌تر از حد مجاز باشد، پلیس وسیله نقلیه را توقیف می‌کند. خودرو‌های سواری که مبلغ خلافی آن‌ها بیش از سه میلیون تومان باشد نیز توسط پلیس راهور توقیف خواهند شد. پس بهتر است نسبت به اطلاع از وضعیت خلافی خودرو خود اقدام کرده و آن را پرداخت کنید.
منبع: تسنیم

ارسال نظر