۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳
بلایی که سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی بر سر متقاضیان درآورد/ خودرو‌های خوب برای از ما بهتران!
عرضه قطره چکانی خودروهای وارداتی، مشکلات فنی ورود به سامانه یکپارچه خودرو ، مشخص نبودن قیمت خودروها و همچنین تعداد خودروهایی که قرار است عرضه شود شرایط سختی را برای خریداران خودروهای وارداتی رقم زده است .
کد خبر: ۱۰۳۷۶

به گزارش کارنا، تعیین ضرب الاجل برای تکمیل ثبت نام و انتخاب خودرو از سوی سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی درحالی صورت گرفته است که این سامانه تا چندروز گذشته نه اطلاعیه‌ای روی سامانه بارگذاری کرده بود و نه متقاضیان می‌توانستند وارد سایت شوند و در حالت «به‌روزرسانی» متقاضیان را سرگردان کرده بود. حالا متقاضیان خودرو‌های وارداتی با طرح فروشی روبه رو هستند که عدم شفافیت در قیمت‌گذاری، ضعف در اطلاع‌رسانی و فقر تنوع موجب شده تا استقبال چندانی از این طرح نشود.   

حدود ١٠ هزار دستگاه در این دور از عرضه خودرو‌های وارداتی وجود دارد که شامل ۱۷ مدل خودرو بوده که دو خودرو با قیمت قطعی در مبادی ورودی و ۱۵مدل دیگر با قیمت علی‌الحساب است که متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب کنند.

بلایی که سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی بر سر متقاضیان درآورد/ خودرو‌های خوب برای از ما بهتران!

خریداران این دوره با سردرگمی‌های فراوانی مواجهند و برخی از آنها درشبکه‌های مجازی انتقادات زیادی درخصوص شرایط ثبت نام و نوع خودرو‌های موجود مطرح کرده اند برای مثال گفته شده برخی خودرو‌ها پس از یک بار بیرون آمدن و مجددا وارد سامانه شدن حذف می‌شوند. همچنین برخی دیگر از خودرو‌ها نیز امکان ثبت نام را نداشته و این بی‌نظمی‌ها مشکلات زیادی را برای خریداران به وجود آورده است.

بلایی که سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی بر سر متقاضیان درآورد/ خودرو‌های خوب برای از ما بهتران!

معضل دیگر خریداران این است که با وجودی که قیمت تمام شده برای واردکنندگان و دولت مشخص است، اما این خودرو‌ها به مردم با قیمت علی الحساب فروخته می‌شود و همین امر باعث شده است که مردم هیچ‌گونه اطلاعی از قیمت نهایی خودرو‌ها نداشته باشند که همین امر زمینه‌ساز دلالی و بی‌انضباطی در بازار خودرو می‌شود.

ضعف اطلاع‌رسانی یکی دیگر از نقاط ضعف این سامانه و مجریان طرح پیش فروش خودرو‌های وارداتی است. خریداران اطلاعات دقیقی از خودرو‌هایی که قرار است در سامانه عرضه شوند نداشته و تا دقیقه ۹۰ که مشکلات فنی سامانه حل شود دقیقا خبر نداشتند که قرار است چه خودرویی و با چه قیمتی خریداری کنند که همین امر باعث منصرف شدن بسیاری از خریداران از حضور در این سامانه شد.  

معضل دیگر این است که متقاضی نمی‌داند که از هر خودرو چه تعداد عرضه وجود خواهد داشت و همین باعث می‌شود شرایط انتخاب چشم بسته‌ای را برای آنها به وجود می‌آورد. برای مثال اگر مشتری بداند خودرویی که انتخاب کرده است قرار است به تعداد محدود عرضه شود قطعا به دلیل شانس پایین سراغ آن نمی‌رود و گزینه دیگری را انتخاب می‌کند.  

از ثبت نام‌های صوری تا جمع آوری پول‌های مردم

یکی از متقاضیان گفت: لطفا مسئولین سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی اعلام کنند که برای هر مدل خودرو چه تعداد عرضه قرار است عرضه شود تا برآورد کنیم شانسی برای برنده شدن داریم یا خیر؛ بنابراین تا زمانی که اطلاع رسانی شفاف نشود خیلی از مردم فکر می‌کنند که اصلا ثبت نام صوری بوده و صرفا با آوردن نام چند ماشین مطرح قصد دارند پول مردم را جمع آوری کنند.  

یکی دیگر از متقاضیان خودرو‌های وارداتی گفت: از مسئولین خواهش دارم که نظارتی کنند که آیا واقعا شرکت ها، به افراد ثبت نامی خودرو‌ها را تحویل می‌دهند یا اینکه برای خودی‌ها خودرو‌های مطرح را کنار می‌گذارند؟   

دولت خود به گرانی خودرو دامن می‌زند

انتقاد یکی دیگر از متقاضیان این طرح درمورد عرضه محدود خودرو‌های بهتر و عرضه بیشتر خودرو‌های چینی بود و گفته شد که چرا از خودرو‌های با کیفیت روز دنیا تعداد کمی عرضه می‌شود که متقاقضیان زیادی دارد، اما از خودرو‌های بی کیفیت چینی که متقاضی کمتری دارد عرضه گسترده تری صورت گرفته است؟ مگر هدف از واردات کاهش قیمت نیست؟ با عرضه محدود و تقاضای زیاد، قیمت این خودرو‌ها در بازار نجومی شده و قیمت گذاری آن به دست یک سری افراد معدود می‌افتد.  

سامانه یکپارچه یا  محلی برای تبلیغ؟

سامانه یکپارچه به عنوان یک پایگاه دولتی درحالی که باید اصل بی‌طرفی را رعایت کند، تبدیل به محلی برای تبلیغ برخی واردکنندگان خودرو شده است. اولین نکته‌ای که به ذهن می‌آید این است که این سامانه با این حجم از گردش مالی و تاثیرگذاری در بازار خودرو، آیا نیازمند تبلیغات واردکنندگان بخش خصوصی برای تامین درآمد‌های خود است؟ که اگر چنین باشد جای تردید و تامل دارد.

منبع: تابناک

ارسال نظر