به گزارش کارنا، تصادفات جادهای یکی از معضلات اجتماعی فراگیر در جهان است که سالانه جان هزاران نفر را گرفته و خسارات اقتصادی جبران ناپذیری را به جامعه انسانی و دولتها تحمیل کرده است.
در دنیای امروز که تعداد وسایلنقلیه و به تبع تصادفات در حال افزایش است، شناسایی عوامل موثر بر تصادفات جادهای از جمله خطای انسانی، وسایلنقلیه و عوامل محیطی و جادهای گامی موثر در جهت کنترل و کاهش تصادفات به شمار میرود.
به طور کلی، چهار عامل انسان، جاده، وسیلهنقلیه و محیط به عنوان دلایل اصلی وقوع تصادفات شناخته میشوند که در این گزارش نقش هر یک از چهار عامل فوق در تصادفات را بررسی خواهیم کرد.
بر اساس علم ترافیک، خطای انسانی مهمترین عامل تاثیرگذار در افزایش سوانح جادهای در ایران و جهان به شمار میرود و از میان عوامل انسانی، عدم رعایت مقررات رانندگی از قبیل سرعت و سبقت غیرمجاز، توجه نکردن به جلو و خستگی و خواب آلودگی مهمترین عامل بروز تصادفات محسوب میشوند.
آمارها و شواهد موجود نشان داده است پس از خطای انسانی، عامل جاده بیشترین نقش را در تصادفات ایفا میکند. وجود بیش از ۱۰۰ هزار نقطه کور، ۳۰ هزار نقطه حادثه خیز، عدم وجود خط کشی وسط جاده و لاینهای جدا کننده، آسفالت نامناسب، آبگرفتگی، ریزش سنگ، تابلوهای هشدار دهنده کمرنگ و قدیمی، سرقت آیینههای سرپیچ، نبود عرض کافی در پیچهای سنگی، بهمن گیرها و ... از عوامل جادهای هستند که نقش بسزایی در افزایش تلفات جادهای دارند.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نقش وسایلنقلیه در ایمنی ترافیک به دو بخش پیشگیری و حفاظت تقسیم میشود. ایمنی وسیلهنقلیه در حفاظت از سرنشینان هنگام بروز تصادف نیز اهمیت بسزایی دارد.
البته نقش خودروهای فرسوده و فرسودگی ۳۵ درصدی ناوگان خودرویی را نباید در افزایش تلفات جادهای نادیده گرفت. از این رو به نظر میرسد خروج خودروهای غیراستاندارد از چرخه تولید و استفاده از پلتفرمهای جدید توسط خودروسازان نقش فراوانی در کاهش تصادفات جادهای داشته است.
شرایط جوی و عوامل محیطی نظیر نور خورشید، بارش باران و برف، گرد و خاک زیاد، باد و طوفان، یخبندان، حرارت بالا، وجود حیوانات در جاده و مه از دیگر عوامل موثر بر سوانح رانندگی هستند که اگرچه قابل کنترل نیستند، اما با بهبود سایرعوامل میتوان نقش آن در بروز تصادفات را کمرنگ کرد.
طبق اظهارات پلیس راهور در مهرماه ۱۴۰۲، خطای انسانی ۵۲ درصد، جاده ۲۰ درصد، وسیله نقلیه ۱۲ درصد و عوامل مشترک ۱۶ درصد در بروز تصادفات جادهای در کشور نقش دارند؛ بنابراین آمارها نشان میدهد وسیله نقلیه کمترین نقش را در ایجاد تصادفات جادهای ایفا میکند.
اگرچه وضعیت جادهها و کیفیت خودروها میتواند سهم بسزایی در کاهش سوانح جادهای داشته باشد، اما وقتی بیش از نیمی از تلفات تصادفات رانندگی در ایران (۵۱ درصد) مربوط به عابرین پیاده، راکبان و سرنشینان موتور سیکلت بوده و ۴۹ درصد مربوطه به کشتهشدگان داخل خودرو است که در این میان در تصادفات خودروهای ناوگان حمل و نقل مانند اتوبوس تعداد تلفات افزایش معناداری پیدا میکند؛ به نظر میرسد اصلاح رفتار شهروندان و تمرکز نظارت پلیس بر این بخش میتواند به سرعت، تعداد قربانیان سوانح را کاهش دهد و این دستاورد مهم بیش از آنکه نیاز به سرمایه گذاری سنگین داشته باشد، نیازمند استراتژی مناسب در سیاستهای کلان است.
ارسال نظر