
به گزارش کارنا، یک تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی با اشاره به رکود تورمی در بازار لوازم یدکی عنوان کرد: عرضه قطعات چه از محل تولیدات داخل و چه واردات به قدری کاهش پیدا کرده که پاسخگوی نیاز بازار نیست.
نوید حبیبی درباره وضعیت بازار لوازم یدکی در روزهای پایانی سال اظهار داشت: به رغم اینکه بازار لوازم یدکی، بازاری مصرفی است، اما به سبب نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش قیمت و رکود تورمی در بازار لوازم یدکی هستیم.
وی با اشاره به اینکه محدودیتهای ارزی نیز فرآیند واردات قطعات را با چالش مواجه کرده است، ادامه داد: کاهش واردات و به تبع عرضه قطعات در بازار، افزایش قیمت در بازار لوازم یدکی را به همراه داشته و با وجود رکود حاکم بر بازار، عرضه پاسخگوی تقاضای موجود نیز نیست.
این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی در گفتگو با خبرنگار کارنا تاکید کرد: با تداوم شرایط فعلی در بازار لوازم یدکی قطعا شاهد کمبود و نایاب شدن قطعات در تابستان سال آینده خواهیم بود.
حبیبی با بیان اینکه بازار شب عید نیز رونق و جذابیت سالهای گذشته را ندارد، افزود: برخلاف سنوات گذشته که عرضه و فروش قطعات در اسفندماه افزایش پیدا میکرد امسال چنین شرایطی بر بازار حاکم نیست.
وی با اشاره به کسری قطعات موردنیاز بازار یادآور شد: در حال حاضر عرضه قطعات چه از محل تولیدات داخل و چه واردات به قدری کاهش پیدا کرده که حتی پاسخگوی تقاضای موجود نیست.
این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی درباره ظرفیت بازار لوازم یدکی برای تامین قطعات خودروهای مونتاژی و وارداتی بیان کرد: همان طور که در گذشته نیز هشدار دادیم تنوع خودروهای چینی با برندهای مختلف در بازار و عدم اشتراک سازی و نبود قطعات مشابه آن در بازار لوازم یدکی و همچنین تیراژ پایین این خودروها، تامین قطعات آنها را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
حبیبی با اشاره به عدم الزام شرکتهای سازنده خودروهای چینی به تامین قطعات عنوان کرد: معمولا در کشورهای پیشرفته، شرکتهای سازنده خودرو ملزم به ارائه خدمات گارانتی طی ۵ سال میباشند و به عبارتی تا ۵ سال نیازی به تامین قطعات از سوی بازار افتر مارکت وجود ندارد. به عنوان مثال شرکت تویوتا به عنوان سازنده خودروی لکسوس مدل ۲۰۲۵ موظف به تامین کلیه قطعات این خودرو تا سال ۲۰۳۰ است.
وی اذعان داشت: این در حالی است که عدم الزام شرکتهای تولید کننده و مونتاژکننده خودرو به تامین قطعات، موجب کمبود قطعات و خواب خودروها در تعمیرگاهها شده و چالشهای جدی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.
این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی خاطرنشان کرد: اگر در کشور ما نیز شبکه خدمات پس از فروش شرکتهای خودروساز داخلی و مونتاژکاران با عرضه محصولات جدید خود به بازار مکلف به تامین کلیه قطعات خودرو طی ۵ سال شوند، بازار افترمارکت که شامل سایر شرکتهای تامین کننده قطعات میباشد، در این بازه زمانی آمادگی لازم برای تامین قطعات چه از محل تولیدات داخل و چه واردات را پیدا خواهند کرد.
ارسال نظر