
به گزارش کارنا، با اجرای سیاست بانک مرکزی در سال گذشته مبنی بر جایگزینی ارز نیمایی با ارز توافقی با هدف تک نرخی کردن نرخ ارز، واردکنندگان و تولیدکنندگان قطعات که پیشتر واردات خود را با ارز نیمایی انجام میدادند، اکنون مجبور به پرداخت هزینههای بیشتری برای تأمین ارز مورد نیاز خود خواهند بود.
همچنین نوسانات نرخ دلاردر ماههای اخیر از آمادگی بازار قطعات یدکی برای افزایش قیمت و جبران فاصله ایجاد شده حکایت دارد.
نوید حبیبی، فعال و تولید کننده قطعات یدکی خودرو با اشاره به اثرات حذف ارز نیمایی بر بازار قطعات یدکی بیان کرد: اگرچه سامانه نیما سال گذشته با هدف جایگزینی با ارز توافقی و حذف سقف تخصیص ارز متوقف شد، اما متاسفانه از زمانی که سامانه نیما حذف شده تا به امروز حتی ۱۰ درصد گذشته ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات یدکی تخصیص پیدا نکرده است.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: کمااینکه مشاور رییس جمهور در امور همکارهای اقتصادی در پایان سال گذشته ضمن ابراز نگرانی از کمبود ارز در کشور به صراحت اعلام کردند که ارز موجود نیز در اختیار وزارت جهاد و کشاورزی برای واردات کالاهای اساسی و نهادههای دامی قرار خواهد گرفت.
این فعال و تولید کننده قطعات یدکی خودرو اظهار داشت: متاسفانه نه تنها ارزی در جهت تامین نیاز بازار در اختیار وارد کنندگان قرار نگرفته است بلکه شاهد اثرات رشد نرخ ارز بر بازار لوازم یدکی هستیم چراکه ارز نیمایی که پیش از حذف سامانه نیما ۴۷ هزار تومان بود اکنون به ۷۰ هزار تومان رسیده و از آنجایی که چشم اندازی برای تامین ارز با نرخ پایین وجود ندارد، سایر کالاها نیز خود را بر اساس نرخ دلار ۹۰ هزار تومانی تطبیق داده و در نتیجه کالاهایی که در گذشته نیز وارد شده اند بر اساس نرخ جدید ارز قیمت گذاری میشوند.
حبیبی یادآور شد: نتیجه چنین وضعیتی اینکه تولید کنندگان و واردکنندگان قادر به فروش محصولات خود نبوده و از طرفی قدرت خرید مصرف کننده نیز کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین این روزها شاهد وضعیتی آشفته در بازار قطعات یدکی هستیم که مشابه آن در سالهای گذشته وجود نداشته و در نهایت دود آن به چشم مصرف کننده خواهد رفت.
ارسال نظر