
به گزارش کارنا، عدمانتشار آمار و ارقام رسمی در خصوص هزینه تبدیل اراضی غیرمسکونی حاشیه شهر به زمین مسکونی برای اجرای طرحهای مسکن با اولویت تامین خانه برای اقشار نیازمند مورد انتقاد بوده است. سیاستگذار حوزه مسکن با هدف کاهش هزینه به سراغ اراضی حاشیهای میرود؛ اما کارشناسان با استناد به هزینه آماده سازی زمین، این رویکرد را نادرست عنوان میکنند.
در این شرایط انتظار میرود که سیاستگذاران حوزه مسکن در خصوص هزینه تبدیل زمینهای حاشیهای به اراضی مسکونی شفاف سازی کنند.
طرح مسکن ملی در دولت سیزدهم با هدف تامین خانه ارزانقیمت برای گروههای کمدرآمد در کشور تعریف شد؛ دولت برای کاهش هزینه اجرای پروژههای مسکن ملی به سراغ زمینهای دولتی که عمدتا در حاشیه شهرها واقع شده بودند رفت تا به این ترتیب با کاهش هزینه زمین؛ امکان ارزان شدن قیمت تمامشده خانه در طرح مسکن ملی را فراهم کند. این رویه در سالهای قبل در اجرای طرح مسکن مهر نیز اجرایی شده بود؛ با وجود این طی سالیان گذشته همواره برخی کارشناسان ادعای ارزان بودن زمین در حاشیه شهرها را مورد انتقاد قرار داده اند.
مسوولان دولتی ارقام دقیقی از هزینه آماده سازی زمین در حاشیه شهرها اعلام نکرده اند؛ با وجود این برخی دادههای غیررسمی هزینه آماده سازی زمینهای حاشیه شهرها برای خانه سازی را به ازای هر مترمربع زمین برابر ۴ تا ۵ میلیون تومان برآورد کرده اند. با وجود این برخی مسوولان دولتی در گذشته هزینه آماده سازی زمین در حاشیه شهر را حدود ۲۰ تا ۲۵درصد ارقام اعلامی عنوان میکنند.
با وجود این عدماعلام داده دقیق و مبنای محاسباتی از هزینهها باعث شده تا تردیدهای جدی در خصوص آمار جسته و گریخته اعلامی از سوی مدیران سابق وزارت راه مطرح باشد. در واقع مشخص نیست که ارقام اعلامی با درنظر گرفتن چه خدماتی محاسبه شده است. برخی مدیران فعلی وزارت راه و شهرسازی در گذشته انتقاداتی نسبت به اجرای طرحهای ساخت مسکن در حاشیه شهرها نظیر طرح مسکن ملی داشتند؛ با وجود این طی هفتهها و ماههای اخیر شاهد دفاع این افراد از اجرای طرح مسکن ملی هستیم، به نحوی که روز گذشته معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در گزارشی با عنوان «بیش از ۷۳هزار هکتار زمین برای طرحهای مسکن تامین شد» از تامین زمین ارزان برای اجرای بخشی از طرحهای مسکن ملی خبر داد.
در این شرایط این سوال مطرح است که معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه چه برآوردی از هزینه تامین زمین در اراضی انتخابی دارد و با چه محاسبهای هزینه تبدیل اراضی غیرشهری به اراضی شهری میسر میشود. درواقع لازم است که این گزارش بر مبنای ارقام دقیق از هزینه آماده سازی زمین انجام شود تا قابل استناد باشد.
در حالی که سیاستگذاران بخش مسکن در کشور طی سالهای گذشته بر خانه سازی برای محرومان در حاشیه شهر با هدف کاهش هزینهها با بهره گیری از زمین ارزان تاکید دارند؛ بسیاری از کارشناسان این رویه را نادرست عنوان کرده و معتقدند این رویه خانه سازی حتی اگر به ساخت خانه ارزان منجر شود، اما هزینه زندگی برای محرومان را افزایش میدهد.
حاشیه شهر از سویی از خدمات شهری کمتری برخوردار بوده و این موضوع بر هزینه زندگی در این مناطق میافزاید، از سوی دیگر جابه جایی تا مرکز شهر عمدتا هزینه بر بوده و این موضوع نیز میتواند به چالشی برای ساکنان در این تبدیل شود.
در عین حال تجربه ساخت سکونتگاه در حاشیه شهر در کشور طی سالیان گذشته چندان موفقیت آمیز نبوده است؛ عمده سکونتگاههای حاشیه شهرها فاقد امکانات موردنیاز زندگی نظیر فضای آموزشی، تفریحی، درمانگاهی و... بوده و این موضوع ساکنان این مناطق را با چالشهای متعددی مواجه کرده است. در واقع سیاستگذار حوزه مسکن زمانی میتواند از کاهش هزینه با بهره گیری از اراضی حاشیهای سخن بگوید که هزینه تامین خدمات در شهرهای جدید را نیز لحاظ کند و در اجرای پروژههای خود کیفیت زندگی شهروندان را نیز مدنظر داشته باشد.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر