
به گزارش کارنا، یکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو که از دیرباز مورد انتقاد کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار گرفته است، عقبماندگی از تکنولوژیهای روز دنیا و ضعف در تولیدات کیفی میباشد.
در حالی که جهان با شتاب در حال حرکت به سمت خودروهای هوشمند و مجهز به تکنولوژیهای روز است در ایران، خودروسازان همچنان با چالشهای اولیه تولید و کیفیت دستوپنجه نرم میکنند.
امیرحسین شامخی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره دلایل عدم به روز رسانی فناوریهای روز دنیا در صنعت خودرو ایران اظهار داشت: اینکه صنعت خودرو کشور را با چه سطحی از خودروسازی جهان مقایسه کنیم بسیار حائز اهمیت است چراکه در سطح جهانی فاصله بسیار زیادی بین صنعت خودرو ایران با خودروسازی دنیا وجود دارد.
وی افزود: یکی از علل این عقب ماندگی، تاخیر و ورود دیرهنگام کشور به حوزه خودروسازی است که با الگوگیری از کشورهای غربی، به ویژه انگلیس منجر به احداث شرکت ایران خودرو به عنوان نماد صنعت خودروسازی کشور شد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: البته کشورهایی نیز هستند که خودروسازی را همزمان با ایران آغاز کرده و یا سابقه کمتری در این حوزه دارند، اما به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کرده اند.
شامخی با اشاره به تفاوت طراحی و تکنولوژی خودروهای داخلی و خارجی تشریح کرد: وقتی به خودروهای ساخت داخل و کمپانیهای مطرح دنیا نگاه میکنیم، اولین نکتهای که توجه ما را به خود جلب میکند، تفاوت طراحی ظاهری خودرو است. متاسفانه طراحی قدیمی بدنه و اتاق خودروهای داخلی نسبت به خودروهای روز دنیا بیانگر تفاوت طراحی خودروهای داخلی و خارجی است.
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه برخلاف خودروسازان مطرح دنیا که دائم در حال به روز رسانی و تغییر در طراحی و فناوری محصولات خود هستند، در صنعت خودروسازی ایران این تغییرات به کندی صورت میگیرد. به عنوان مثال خودروهایی مانند پراید و سمند سالهاست که با کمترین تغییر در اتاق و بدنه تولید میشوند و حتی ممکن است ضخامت و استحکام ورق بدنه آنها به واسطه تحریمها ضعیفتر نیز شده باشد؛ بنابراین نه تنها بهبودی در کیفیت خودروهای ساخت داخل حاصل نشده بلکه کیفیت و استحکام خودروها ضعیفتر نیز شده است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه امروز صنعت خودروسازی دنیا به صورت چشمگیری در حال پیشرفت است، تصریح کرد: در حال حاضر دنیا به سمت تولید و توسعه خودروهای هوشمند و خودران حرکت کرده است که این خودروها با بهره گیری از سنسور، دوربین و الگوریتمهای هوش مصنوعی محیط اطراف خود را شناسایی کرده و نحوه حرکت خود را تشخیص میدهند.
شامخی با اشاره به اینکه در حوزه هوشمند سازی بیشترین فاصله را با خودروسازی دنیا داریم، افزود: انجمن خودروسازان آمریکا پنج سطح هوشمند سازی شامل اسای صفر تا اسای ۵ را در نظر گرفته است که خودروهای ساخت داخل در بهترین حالت به لحاظ هوشمندسازی در سطح اسای ای یک قرار دارند. این در حالی است که دنیا در هوشمندسازی خودروها تا سطح اسای ای پنج پیش رفته است.
وی اضافه کرد: نکته بعدی تجهیز خودروهای روز دنیا به سیستمهای کمک راننده از جمله تکنولوژی کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری خودکار، پارک خودکار و ... است که اغلب در خودروهای لوکس دنیا قابل مشاهده است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در حالی که خودروسازان دنیا در بخش پیشرانههای احتراقی و انتقال قدرت به سمت موتورهای با پاشش مستقیم سوخت و نصب سیستم توربو شارژ حرکت کرده اند، خودروسازان داخلی همچنان از موتورهای احتراقی با تکنولوژی قدیمی در محصولات خود استفاده میکنند.
شامخی ادامه داد: همچنین امروز مباحث زیست محیطی چه در بخش آلایندهها و چه مصرف سوخت به شدت مورد توجه خودروسازان دنیا قرار گرفته است. از این رو ساخت خودروهای هیبریدی و برقی را در دستور کار خود قرار داده اند.
وی افزود: از دیگر پیشرفتهای خودروسازان دنیا میتوان به ساخت خودروهای متصل اشاره کرد که این خودروها با بهرهگیری از بهروزترین فناوریهای ارتباطی مانند اینترنت اشیاء، شبکههای بیسیم و سنسورهای پیشرفته، امکان برقراری ارتباط دوطرفه بین خودروها، زیرساختها و سایر دستگاهها را فراهم میکند.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در حوزه ایمنی نیز بحث ایمنی فعال و غیرفعال مطرح است که در گذشته خودروها به نحوی طراحی میشدند که صدمهای به سرنشینان داخل خودرو وارد نشود و یا کمتر صدمه ببینند، اما در دنیای امروز طراحی خودروها به نحوی است که علاوه بر اینکه سرنشینان داخل خودرو نباید صدمه ببینند بلکه به عوامل بیرونی نیز نباید آسیب وارد شود و این امکان با استفاده از دوربینهای ۳۶۰ درجه، سیستمهای شناسایی عابر پیاده، سنسورها در خودروهای جدید فراهم شده است که خودروهای داخلی در این زمینه نیز فاصله زیادی با محصولات روز دنیا دارند.
شامخی اضافه کرد: همچنین در استفاده از مواد سبک و مقاوم و جدید مانند فیبر کربن و آلومینیوم برای کاهش وزن، افزایش بازدهی، کاهش مصرف سوخت و مقاوم سازی بدنه خودرو از خودروسازان بزرگ دنیا عقب هستیم.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: عدم به روز رسانی تکنولوژی و عقب ماندن از قافله جهانی موجب شده تغییرات در خودروهای داخلی به کندی صورت بگیرد و حتی بعضی از فناوریها که ۲۰ سال پیش در خودروهای خارجی استفاده شده هنوز در بسیاری از خودروهای داخلی به کار گرفته نشده است.
ارسال نظر