
به گزارش کارنا، بعد از هشدارها در خصوص تبعات تورمی جهش سه برابری نرخ محاسباتی ارز در گمرک با وجود کاهش سود بازرگانی قطعات وارداتی خودروهای مونتاژی، هیچ تغییری در سود بازرگانی خودروهای وارداتی نو و کارکرده صورت نگرفته است.
بعد از ابلاغ احکام بودجه ۱۴۰۴ مرتبط با سود بازرگانی و نرخ ارز محاسباتی در گمرک موجی از هشدارها در خصوص تبعات تورمی این تصمیمات شکل گرفت.
یکی از موضوعات مورد بحث جهش تورمی و افزایش هزینه و قیمت تمام شده خودروهای وارداتی ناشی از جهش نرخ محاسباتی ارز و افزایش سود بازرگانی بود.
این نکته قابل ذکر است که بعد از تصمیم مجلس مبنی بر تغییر ریل تنظیم بازار خودرو از طریق ایجاد تعادل بین وارداتیها و خودروهای داخلی شاهد ثبات نسبی در این حوزه بودیم.
در یکی دو هفته گذشته بعد از اطلاع رسانی در خصوص وضعیت جدید عوارض خودروهای وارداتی، دولت نرخ حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را به محدوده ۴ و ۱۵ درصد کاهش داد. این درحالی است که از سوی دولت اعلام شد در هفتههای آتی در مورد وضعیت حقوق ورودی خودروهای بنزینی تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.
حالا جداول مرتبط با تغییر حقوق ورودی ۲۴۰ ردیف تعرفه برای سال ۱۴۰۴ ابلاغ شده است. بر اساس جدول زیر سود بازرگانی ۹۰ درصد به بالا بدون تغییر باقی مانده است. به این ترتیب سود بازرگانی ۹۶ درصدی خودروهای وارداتی بدون تغییر باقی مانده است و دولت عملا به وعده اصلاح عوارض وارداتیها عمل نکرده است.
این جدول نشان میدهد لابیهای پشت پرده اجازه کاهش سود بازرگانی خودروی وارداتیِ کارکرده و نو را به دولت نداده و سود بازرگانی بالای ۹۱ درصد مشمول کاهش سود بازرگانی نشده است.
این در حالی است که تمامی قطعات مونتاژی خودروسازان مشمول کاهش سود بازرگانی در سال ۱۴۰۴ شده اند، اما همانطور که اشاره شد مصوبه اخیر هییت دولت نشان میدهد همچنان سود بازرگانی ۹۶ درصدی برای خودروهای وارداتی بنزینی پابرجا مانده است. لازم به ذکر است بر اساس جدول بالا نرخ سود بازرگانی قطعات خودروهای مونتاژی با کاهش قابل توجه مواجه شده است.
ماجرای جهش نرخ محاسباتی ارز چه بود؟
گفتنی است، با توجه به رشد نرخ محاسباتی ارز در گمرک از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۷۰,۰۰۰ تومان، بازار خودرو در آستانه مواجهه با "سونامی قیمت خودروهای وارداتی" قرار دارد. این تغییر بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۴ اعمال شده است. این افزایش نرخ ارز گمرکی، فشار قابل توجهی بر قیمت خودروهای وارداتی وارد خواهد کرد. بنابراین، باید نرخ حقوق ورودی سایر خودروها (غیرهیبریدی) نیز کاهش یابد تا از افزایش بیش از حد قیمتها جلوگیری شود.
منبع: تسنیم
ارسال نظر