
به گزارش کارنا، در این مقاله قصد داریم تا ۵ روش برای تشخیص سلامتی سیستم جلوبندی خودرو را برایتان شرح دهیم.
در این مقاله هر آنچه نیاز است که در مورد جلوبندی ماشین و نحوه بررسی جلوبندی ۴۰۵، جلوبندی ۲۰۶ و پراید بدانید برایتان بیان کردهایم.
جلوبندی ماشین چیست و در کجای خودرو قرار دارد؟
قبل از اینکه راههای تشخیص سلامت جلوبندی خودرو را شرح دهیم، بهتر است بدانید که جلوبندی خودرو چیست؟ جلوبندی خودرو قسمت زیرین و جلویی خودرو است که ارتباط بین اتاق خودرو و شاسی را با جاده برقرار میکند. از وظایف مهم سیستم تعلیق خودرو میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد:
جذب ارتعاشات و تکانهای ایجادشده ناشی از دستاندازها و ناهمواریهای مسیر و افزایش آرامش سرنشینان
افزایش کنترل و هدایتپذیری خودرو به خصوص در هنگام ترمز و عبور از پیچها
نشانههای خرابی سیستم جلوبندی ماشین
۱- سواری خشک و خشن خودرو
با گذشت زمان، اجزای سیستم تعلیق خودرو فرسوده میشوند. شاید سادهترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات سیستم تعلیق ماشین حسی است که خودرو هنگام حرکت به سرنشینان منتقل میکند. چرا که در صورت خرابی سیستم تعلیق، سواری خشکتر شده و تمامی ناهمواریهای جاده به کابین خودرو منتقل میشود که در برخی موارد نیز با صداهای متعددی همراه میشود.
۲- کشیده شدن خودرو در پیچها برخلاف فرمان راننده
اگر شما هنگام پیچیدن احساس کردید که وسیله نقلیه برخلاف فرمان شما عمل میکند، دلیل این امر به احتمال زیاد ناشی از خرابی قطعهای در سیستم جلوبندی است. بخشهای مختلف سیستم تعلیق خودرو میتوانند بر عواملی از قبیل نحوه فرماندهی، زاویه لاستیکها، مرکز تعادل و بالانس خودرو تاثیرگذار باشند. وجود نقص فنی در هر کدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق میتواند راننده را با دشواری در فرمان دادن به خودرو روبرو کند.
برای مثال «میله فرمان» که در صورت آسیبدیدگی موجب تنبلی در پاسخ سیستم فرمان میشود؛ اساسا بدین معنی است که خودرو شما توان مقابله با نیروی گریز از مرکز پیچها و پایدار نگهداشتن بدنه خودرو را ندارد که این امر موجب افزایش خطر واژگونی خودرو نیز میشود؛ بنابراین حتما در اولین فرصت خودرو خود را جهت تعمیر سیستم تعلیق و جلوبندی به نزد تعمیرکاری مطمئن ببرید.
۳- عدم برابری و هماهنگی در آجهای روی تایرها
لاستیکهای خودرو را وارسی کنید؛ اگر آجها بهطور ناهمگون ساییده شده باشند یا نقاطی صاف بر روی تایرها وجود داشته باشد، در اغلب موارد باعث میشود تا سیستم تعلیق، در بالانس نگهداشتن خودرو ناتوان شود و فشار نامساوی بر روی لاستیکها اعمال کند. شایان ذکر است که عدم تعادل چرخها نیز منجر به لرزش فرمان شده و میتواند تاثیرات نامطلوبی بر روی سیستم جلوبندی داشته باشد.
۴-روغنزدگی در کمکفنر و دیگر قطعات سیستم جلوبندی ماشین
درصورتیکه به قسمت زیرین خودرو دسترسی دارید، به سیستم تعلیق و جلوبندی بهطور مستقیم نگاهی بیندازید. چنانچه فنر و کمکفنرها چرب و روغنی به نظر میرسند، این قطعات در حال نشت مایع هستند و در نتیجه بهدرستی کار نمیکنند که در این صورت نیاز به تعویض دارند.
۵- پاسخ نامناسب خودرو به هنگام آزمون “تکان”
اگر فکر میکنید که سیستم جلوبندی خودرو به مشکل برخورده است (بر اساس یکی از علائم بالا)، این آزمون ساده را انجام دهید:
زمانی که خودرو ایستاده است، وزن خود را روی خودرو بیندازید و آن را از طرف جلوی خودرو به پایین فشار دهید. چند بار آن را بالا و پایین کنید و سپس رها کنید. همین حرکت را در پشت خودرو انجام دهید. اگر پس از رها کردن، خودرو شما بیش از ۲ یا ۳ بار بالا و پایین شد، به این معنی است که سیستم تعلیق خودروتان فرسوده شدهاست.
حال بهعنوان مثال فرض کنید که مالک یکی از خودروهای پرتیراژ بازار نظیر پژو ۲۰۶ هستید؛ علائم خرابی جلوبندی خودرو شما میتواند به صورتهای ذیل مشاهده شود:
عکسالعمل نامناسب خودرو در پیچها، سر و صدای غیرعادی پلوس، عدم تعادل اتومبیل، نرمی بیش از مقدار معمول، لرزش غربیلک فرمان، سفتی یا نرمی بیش از حد فرمان و برخی دیگر از موارد؛ البته برای جلوبندی پژو ۴۰۵ و سایر خودروهای موجود در بازار کشور نیز میتوانید تستهای بالا را انجام دهید.
منبع: اقتصادآنلاین
ارسال نظر