به گزارش کارنا، نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران کاهش مصرف بنزین در روزهای نخست اجرای طرح سه نرخی بنزین را ناشی از آمادگی مردم برای اصلاح قیمت بنزین و سوخت گیری خودروها پیش از تاریخ تعیین شده اجرای طرح دانست و بیان کرد: واقعیت این است میزان مصرف مجدد رو به افزایش خواهد رفت.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره اثرات اجرای طرح سه نرخی بنزین بر کاهش مصرف سوخت عنوان کرد: اگرچه با افزایش قیمت حاملهای انرژی انتظار میرود تغییرات مثبتی را در میزان مصرف، قاچاق و کیفیت سوخت شاهد باشیم، اما برآوردها نشان میدهد اختلاف قیمت نرخ دوم و سوم بنزین به قدری معنادار نیست که بتواند اثرات قابل توجهی بر مؤلفههای یاد شده داشته باشد.
وی با بیان این مطلب که تعیین نرخ سوم بنزین به ۵ هزار تومان جزء اینکه بخشی از نیاز به واردات بنزین را پوشش دهد و به جبران کسری بودجه کمک کند آثار کمی و کیفی دیگری ندارد، تصریح کرد: این موضوع به ویژه در حوزه قاچاق سوخت اثربخشی کمتری خواهد داشت، چراکه اختلاف قیمت سوخت در کشور و مرزهای خارج از ایران به قدری بالا است که با این میزان افزایش قیمت نمیتوان این فاصله را جبران کرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین در گفتوگو با خبرنگار کارنا درباره آمار ارائه شده از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران مبنی بر کاهش ۴۰ درصدی مصرف سوخت در نخستین روز از اجرای طرح سه نرخی بنزین بیان کرد: کاهش مصرف بنزین در روزهای نخست اجرای طرح ناشی از آمادگی مردم برای اصلاح قیمت بنزین و سوخت گیری خودروها پیش از تاریخ تعیین شده اجرای طرح بوده و واقعیت این است که میزان مصرف مجدد رو به افزایش خواهد رفت.
صالحی اصلاحات بنیادی در نظام سوخت کشور را مستلزم تک نرخی شدن قیمت سوخت دانست و تاکید کرد: حرکت به سمت تک نرخی شدن سوخت نیازمند برنامهای جامع و تدریجی است؛ سیاستی که در قانون سوم توسعه دنبال شد، اما متاسفانه در قوانین بعدی مغفول ماند.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بنزین و سایر حاملهای انرژی از سرمایههای ملی هستند و دولت باید در حفظ آن بکوشد، افزود: این مهم زمانی شدنی است که دولت با کاهش تدریجی یارانه انرژی که دهها میلیارد دلار در سال است به سمت واقعی سازی قیمت سوخت حرکت کند و همزمان با این سیاست به واقعی شدن اقتصاد و افزایش درآمدهای مردم نیز کمک کند.
ارسال نظر