
به گزارش کارنا، خصوصیسازی شرکتهای خودروسازی وابسته به دولت این روزها به یکی از موضوعات جدی در صنعت خودرو تبدیل شده است. اگرچه خصوصی سازی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته اجرا و منجر به رشد بهرهوری، بهبود کیفیت محصولات و حذف رانت در شرکتهای دولتی شده، اما موفقیت آن مستلزم اجرای دقیق، نظارت اصولی و رعایت استانداردهای جهانی است.
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه در کشورهای با اقتصاد آزاد نیز خصوصی سازی طبق اصول و قواعد و با حفظ سرمایههای ملی اجرایی شده است، عنوان کرد: قطعا دولت باید سهام خود در شرکتهای خودروسازی را با تاکید بر حفظ منافع عمومی و سرمایه ملی و نظارت و پایش مستمر بر عملکرد شرکتهای خصوصی شده به بخش خصوصی واگذار و از دخالت در امور مدیریتی خودروسازان اعم از قیمت گذاری و شیوه فروش اجتناب کند.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: از آنجایی که بخش خصوصی همواره به دنبال حفظ منافع خود است لازم است خصوصی سازی با رعایت چهارچوب و حفظ منافع ملی دنبال شود تا با واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی مسائل مربوط به صادرات، ساخت داخل، جایگزینی خودروهای فرسوده و اشتغال زایی در خودروسازی به فراموشی سپرده نشود.
این کارشناس صنعت خودرو درباره نقش خصوصی سازی صنعت خودرو در پایان مداخلات دولت و حذف سیاستهای دستوری در این صنعت اظهار داشت: اگرچه سیاستهای دستوری در صنعت خودرو مانع توسعه کارخانجات بزرگ خودروسازی کشور شده و این روزها موضوع خصوصی سازی امید به بهبود شرایط در شرکتهای خودروسازی را افزایش داده است، اما سهام دولتی خودروسازان میبایست طبق اصول و ضوابط خاص و با توجه به منافع ملی به بخش خصوصی واگذار شود.
مدنی در پایان تصریح کرد: اگر دولت سهام خود در دو خودروساز بزرگ را طبق چهارچوب مشخصی به بخش خصوصی واگذار کند، بخش خصوصی قادر است با سرمایه، ظرفیت و توانمندی که در اختیار دارد زمینه توسعه و شکوفایی خودروسازی کشور فراهم و رونقی را نیز در بازار سرمایه ایجاد کند، در غیر این صورت خصوصی سازی نتیجه عکس در صنعت خودرو داشته و نه تنها بهبودی در شرکتهای خودروسازی حاصل نمیشود بلکه چالشها در این بخش افزایش نیز پیدا خواهد کرد.
ارسال نظر