
به گزارش کارنا، این روزها حجم تقلب در بازار لوازم یدکی خودرو به قدری افزایش پیدا کرده است که گاها تشخیص قطعات اصلی و تقلبی برای افراد متخصص و باتجربه در این حوزه نیز سخت میشود.
از آنجایی که تشخیص لوازم یدکی اصلی و تقلبی به یکی از دغدغههای جدی مالکان خودرو تبدیل شده است، درباره چگونگی تشخیص قطعات استاندارد و غیراستاندارد با مهدی کاظمی، فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی به گفتگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
کاظمی با اشاره به اینکه تقلب در قطعات یدکی از مشکلات همیشگی بازار لوازم یدکی خودرو بوده است، عنوان کرد: یکی از روشها برای خرید قطعات باکیفیت و استاندارد مراجعه به فروشگاههای دارای جواز و پروانه کسب است، زیرا این فروشگاهها از سوی اتحادیه و طبق قانون مکلف به فروش قطعات اصلی هستند و تا ۸۰ درصد میتوان به آنها اطمینان کرد.
وی با بیان اینکه اغلب فروشگاههای عرضه کننده قطعات یدکی دارای جواز کسب بوده و یا در شرف دریافت آن هستند، افزود: متاسفانه فروشندگان فاقد جواز کسب و دلالان به دلیل عدم تخصص کافی در این حوزه، قطعات غیر استاندارد را در اختیار مشتریان قرار داده و آنها را با مشکلات جدی مواجه میکنند.
این فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: روش دیگر برای تامین قطعات اصلی، خرید لوازم یدکی از صاحبان برند مورد تایید اتحادیه، سازمان صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا است که مصرف کنندگان میتوانند با مراجعه به نشان اینترنتی برندهای صاحب نام که به تامین کننده و واردکننده قطعات خودروهای مختلف مشهور هستند از خرید قطعات باکیفیت اطمینان حاصل کنند.
کاظمی مراجعه به نمایندگیهای مجاز شرکتهای خودروسازی را از دیگر راهکارهای تشخیص قطعات اصلی و تقلبی برشمرد و بیان کرد: کلیه شرکتهای خودروساز داخلی و مونتاژی دارای نمایندگی و شبکه خدمات پس از فروش در سطح کشور هستند که با مراجعه به آنها میتوان درصد خرید قطعات تقلبی را به صفر رساند، چراکه نمایندگیهای مجاز موظف به فروش و عرضه قطعات اصلی بوده و در صورت بروز مشکل، پاسخگوی مشتریان خواهد بود؛ بنابراین دارندگان خودروهای ایران خودرو و سایپا و همچنین خودروهای مونتاژی بهتر است برای خرید قطعه به نمایندگیهای مجاز هر شرکت مراجعه کنند.
وی با اشاره به نقش تعمیرکاران خودرو در خرید قطعات استاندارد اضافه کرد: اطلاعات برخی تعمیرکاران در قطعه شناسی به قدری است که میتوانند مصرف کننده را در خرید قطعات باکیفیت کمک کنند.
این فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی ادامه داد: علاوه بر روشهای یاد شده، مراجعه به بازار چراغ برق به عنوان بورس اصلی فروش انواع قطعات یدکی خودرو با حدود ۸ هزار واحد صنفی لوازم یدکی میتواند اطمینان مشتریان از خرید قطعات باکیفیت را افزایش دهد، زیرا خرید از بازار چراغ برق با ارائه فاکتور و ضمانت بوده و فروشندگان به واسطه رقابت با یکدیگر سعی دارند باکیفیتترین قطعات را به مصرف کنندگان عرضه کنند و در صورت بروز مشکل امکان مرجوع کردن قطعه نیز وجود دارد.
کاظمی یادآور شد: به طور مثال در بازار چراغ برق حدود ۴۰۰ فروشگاه عرضه کننده قطعات محصولات ام وی ام و بیش از ۸۰۰ واحد صنفی عرضه کننده قطعات پژو وجود دارد که مشتریان با کمی پرس و جو میتوانند بهترین تجربه خرید را داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه تقلب در قطعات وارداتی یدکی بیش از تولیدات داخل است، اظهار داشت: در قطعات تولید داخل با شناسایی تولیدکننده میتوان قطعه را مرجوع کرد، اما این امکان در رابطه با قطعات وارداتی وجود ندارد، زیرا دولت و گمرکات جمهوری اسلامی راهکاری را پیش روی مصرف کننده قرار نداده اند. در حالی که با تسهیل فرآیند ارجاع از سوی دولت، تولیدکننده چینی نیز از فروش قطعه غیراستاندارد به واردکننده ایرانی اجتناب کرده چراکه ارجاع قطعه برای تولیدکننده خارجی گران تمام خواهد شد.
این فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی با ابراز تاسف از اینکه خریدار قطعه تقلبی خارجی دو راه بیشتر ندارد، تصریح کرد: این قطعات یا به صورت اوراقی فروخته میشوند و یا شرکت واردکننده برای خرید بعدی تخفیف بیشتری برای خریدار در نظر میگیرد و راه سوم را دولت و گمرکات باید پیش روی وارد کنندگان قرار دهند که متاسفانه تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
وی با اشاره به اینکه فسخ قرارداد با تولید کننده چینی و خرید از کارخانه جدید نیز فرآیندی زمان بر است، اظهار داشت: این در حالی است که در صورت خرید قطعه غیراستاندارد از تولیدکننده ایرانی، به راحتی امکان پیگیری قانونی و جبران خسارت وجود دارد، از این رو قطعه سازان داخلی ترجیح میدهد قطعه باکیفیت به بازارعرضه کند.
کاظمی با بیان اینکه حجم تقلب در قطعات پرمصرف نیز بیش از قطعات کم مصرف است، اذعان داشت: عمدتا تقلب در قطعات پرمصرف خودرو مانند تسمه تایم، لوازم موتوری خودرو و در خودروهای چینی قطعات گیربکس به وفور است، زیرا واردات آنها به دلیل مصرف بالا برای واردکنندگان سودجو، صرفه اقتصادی بیشتری داشته و متاسفانه آسیب آن متوجه مصرف کننده نهایی خواهد شد.
این فعال و کارشناس بازار لوازم یدکی در پایان یادآور شد: البته تعمیرکاران نیز بی تقصیر در این موضوع نیستند، زیرا با اطلاعات تخصصی که در این زمینه دارند میتوانند از نصب قطعات غیراستاندارد و تقلبی روی خودرو اجتناب کرده و مصرف کننده را مجبور به خرید قطعه اصلی کنند.
ارسال نظر