۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰
اختصاصی
انحصار و قیمت گذاری دستوری؛ دو معضل اساسی صنعت خودرو + صوت
عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های دستوری در صنعت خودرو اظهار داشت: با حذف قیمت گذاری دستوری، ایجاد رقبای خارجی و ابلاغ استاندارد‌های افزایش کیفیت به خودروسازان می‌توان صنعت خودرو را از وضعیت انحصاری نجات و وارد عرصه رقابت کرد.
کد خبر: ۱۳۷۶۳

به گزارش کارنا، عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های دستوری در صنعت خودرو اظهار داشت: با حذف قیمت گذاری دستوری، ایجاد رقبای خارجی و ابلاغ استاندارد‌های افزایش کیفیت به خودروسازان می‌توان صنعت خودرو را از وضعیت انحصاری نجات و وارد عرصه رقابت کرد.

عباس آرگون انحصار و قیمت گذاری دستوری را دو معضل اساسی صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: وقتی خودروساز داخلی بازاری تضمین شده را برای عرضه و فروش محصولات خود در اختیار دارد قاعدتا به دنبال بهبود کیفیت تولید و رضایتمندی مشتری نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به اینکه در بازار انحصاری، دولت با تعیین سقف قیمتی تولیدکننده را مجبور به فروش محصول با قیمت دستوری خواهد کرد، افزود: در این شرایط تولیدکننده داخلی با حاشیه زیان محصولات خود را به بازار عرضه کرده و برای کاهش زیان خود ناچار به افت کیفیت است و خروجی این سیاست دستوری، نارضایتی تولید کننده، مصرف کننده و سهامدارانی است که در این صنعت سرمایه گذاری کرده اند.

عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران با اشاره به دغدغه مندی سهامداران از عدم سودآوری صنعت خودرو یادآور شد: انتظار بازدهی از یک شرکت زیان ده با زیان انباشته بیش از ۱۰۰ همت قطعاً انتظار نابه جایی است چراکه در بنگاه‌های اقتصادی زیان ده دی پی اس و‌ای پی اس سهام شرکت‌ها که شامل اطلاعات سود انباشته پایان دوره، سود نقدی هر سهم، زمانبندی پرداخت سود و. است منفی بوده و عایدی برای سهامداران به دنبال نخواهد داشت.

آرگون با بیان اینکه قیمت گذاری و شیوه‌های فروش دستوری نظیر قرعه کشی به تقاضای چند میلیونی خرید خودرو دامن زده است، تصریح کرد: این در حالی است که نیاز واقعی بازار این مقدار خودرو نبوده و قرعه کشی نوعی بلیت بخت آزمایی و ایجاد رانت برای برندگان در طرح‌های فروش خودرو است.

وی بر لزوم اصلاح سیاست‌های دستوری اعمال شده در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: دولت باید به جای تعیین قیمت برای خودروساز داخلی، با واردات خودرو زمینه رقابت بین خودرو‌های داخلی و خارجی و ایجاد انگیزه در تولیدکننده داخل برای ارتقای کیفیت محصولات و رضایتمندی مشتریان را فراهم کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه صنعت خودرو باید به سمت شفافیت پیش رود، عنوان کرد: با حذف قیمت گذاری دستوری، ایجاد رقبای خارجی و ابلاغ استاندارد‌های افزایش کیفیت به خودروسازان می‌توان صنعت خودرو را از وضعیت انحصاری نجات و وارد عرصه رقابت کرد.

تعداد بازدید : 2

ارسال نظر