
به گزارش کارنا، جلال موسوی، نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، درباره مطالبات فعلی رانندگان اعتصابی گفت: ما بیش از ۵۰ مطالبه داریم. مطالبات رانندگان زیاد است، اما در حال حاضر به رانندگان هم گفته شده که مطالبه بیش از ۲ الی ۳ مورد قابل پیگیری نیست. ما ۸ مصوبه گرفتیم که یک مورد آن متعلق به کامیونهای سوخت است. این کامیونها تعرفه بیشتری برای بیمه میدادند که حل شد. ۷ مورد از مصوبهها نیز متعلق به دیگر رانندگان است. یکی از موارد تن بر کیلومتر بود و شاخص آن را درآوردیم. ما از سال ۹۷ است که دنبال تن بر کیلومتر بودیم و اکنون محقق شد.
رانندگان کامیون کماکان در اعتصاب هستند، اما از شدت آن کاسته شده است. رانندگان با مطالبات مختلف از جمله مشکل بیمه، سه نرخی شدن سوخت، عدم پرداخت کرایه، نرخ کرایه و... دست به اعتصب زدند. رانندگان در سال ۹۷ نیز اعتصاب گستردهای داشتند، اما فرم و محتوا این دور از اعتصابات با دور قبلی متفاوت بود.
جلال موسوی، نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، درباره مطالبات فعلی رانندگان اعتصابی به «انتخاب» گفت: ما بیش از ۵۰ مطالبه داریم. مطالبات رانندگان زیاد است، اما در حال حاضر به رانندگان هم گفته شده که مطالبه بیش از ۲ الی ۳ مورد قابل پیگیری نیست. ما ۸ مصوبه گرفتیم که یک مورد آن متعلق به کامیونهای سوخت است. این کامیونها تعرفه بیشتری برای بیمه میدادند که حل شد. ۷ مورد از مصوبهها نیز متعلق به دیگر رانندگان است. یکی از موارد تن بر کیلومتر بود و شاخص آن را درآوردیم. ما از سال ۹۷ است که دنبال تن بر کیلومتر بودیم و اکنون محقق شد. سه نرخی کردن سوخت، بومی گرایی و افزایش نرخ بیمه نیز بررسی شد. بیمه احتمالاً در دو روز آینده حل میشود. قرار شد یک سیستم نوبت دهی هم درست شود و بومی گرایی را کنار بگذارند.
وی درباره نهادهای محل گفتگو و اخذ مصوبه برای رانندگان گفت: مصوبهها را از معاون وزیر راه آقای اکبری و آقای خضری معاونشان گرفتهایم. به خاطر اینکه خیلی عجله وجود داشت، هنوز این مصوبهها مهر و امضا نشده است. اگر بتوان مهر و امضا آن انجام شود، در رسانهها منتشر میشود. این ۷ مطالبه، جز مهمترین مطالبات ما بود و پس از آن دیگر مطالبات هم پیگیری میشود.
او افزود: برخی از رانندگانی که بار فولادی میزنند، تا ۶ ماه هم کرایه نگرفته بودند. قرار شد صاحب بار اگر تا ۴۸ ساعت کرایه نداد، شرکت حمل و نقل کرایه را میدهد وگرنه جلو فعالیت آن را میگرفتند. رانندهها از این به بعد مشکلشان در این زمینه حل میشود.
وی درباره اعتصاب وانت بارها بیان کرد: خیر وانت بارها به اعتصاب اضافه نشدند. وانت بارها انجمن دارند و من نشنیدم که آنها هم اضافه شدند.
نائب رئیس کانون کامیونداران کشور درباره میزان رانندگان اعتصابی بیان کرد: نمیتوان آمار دقیقی از رانندههای اعتصابی داد. رانندهها قسطهای سنگینی دارند؛ به خصوص رانندگانی که ماشین وارداتی دارند، شب و روز کار میکنند. این دسته از رانندهها راضی بودند که بار بزنند، یک سری از رانندگان هم معترض بودند، یک سری هم موج سوار بودند و اصلاً راننده نبودند. من دیروز هم گفتم هیچ حکومتی در دنیا نیست که مخالف نداشته باشد، ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. در این قضایا برخی از راننده نماها موج سواری کردند. راننده واقعی هیچوقت شیشه همکار خود را نمیشکند و یا کامیون آتش نمیزند.
موسوی درباره تشابه اعتصاب فعلی با اعتصاب رانندگان در سال ۹۷ گفت: این اعتصاب تا حدی شبیه اعتصاب سال ۹۷ بود. آن زمان بیانیهای صادر نشد و خودجوش اعتصاب کردند. بیانیه امسال اثرگذار بود. امسال چندان خودجوش نبود و عدهای خام شدند. سال ۹۷ یک اعتصاب خودجوش بود. اگر مسئولین ما هروقت که صنف و تشکلات نظرش را میدهد، به آن گوش کنند، چنین اتفاقاتی نمیافتد. تعزیرات چطور به نرخ لاستیک و روغن ما گیر نمیدهد، بعد به ۲۵ درصد نرخ کرایه ما گیر میدهد؟ چه کسی بر قیمتها نظارت دارد؟ راننده هم میبیند روی هیچ چیزی نظارت ندارند، بعد به راننده گیر میدهند. بخشهایی غیرمربوط در کار حمل و نقل دخالت میکنند و باعث مشکل میشوند.
منبع:انتخاب
ارسال نظر