
به گزارش کارنا، هفته گذشته بود که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو هشدار داد که در صورت عدم اصلاح قیمت تولیدات این شرکت، نسبت به فروش محصولات خود در بورس کالا اقدام خواهیم کرد.
عادل پیرمحمدی با تاکید بر این نکته که راهی جز ورود به بورسکالا نداریم، اعلام کرده است که برای عرضه در بورس کالا، برنامه دقیق داریم تا با افزایش عرضه و حفظ آرامش بازار نسبت به تحویل به موقع خودرو به خریداران اقدام کنیم.
سوالی که مطرح میشود این است که آیا فروش محصولات ایران خودرو در بورس کالا در شرایط فعلی به نفع خودروساز، مصرف کننده و بازار خودرو است؟
سلمان ابراهیمی نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص اظهار داشت: اگرچه عرضه خودرو در بورس کالا گزینهای مطلوب برای فروش محصولات خودروسازان با قیمت واقعی است، اما منافع آن در صورتی نصیب مصرف کننده میشود که با عرضه منظم و برنامه ریزی شده از سوی خودروساز همراه باشد، زیرا مکانیزم فعلی بورس کالا مشابه مکانیزم حراج سکه توسط بانک مرکزی است که تقریباً یک سال هر هفته به صورت برنامه ریزی شده با قیمت نزدیک به حاشیه بازار عرضه میشد.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه رگولاتور در تنظیم بازار باید هم به نفع هم تولید کننده و هم مصرف کننده عمل کند، افزود: رعایت حقوق تولید کننده و مصرف کننده در فروش خودرو به شیوه بورس کالا شروطی دارد که یکی از آنها میتواند اعمال محدودیت های، چون نداشتن پلاک فعال برای خرید خودرو از بورس باشد. به عنوان مثال اگر محدودیت پلاک فعال تا کنون دو سال بوده وقتی تعداد متقاضیان خرید خودرو از بورس افزایش پیدا میکند، این محدودیت باید به سه سال افزایش پیدا کند.
ابراهیمی نژاد ارائه برنامه عرضه مدون از سوی خودروساز را از دیگر شروط فروش خودرو در بورس عنوان و بیان کرد: بر این اساس میتوان با ابزارهای کنترلی، برنامه عرضه خودروساز را رصد و در صورت عدم تحقق برنامه عرضه و ایفای تعهدات از سوی خودروساز نسبت به جریمه شرکت خودروساز خاطی اقدام کرد.
وی تصریح کرد: در واقع منافع کوتاه مدت فروش خودرو در بورس نباید خللی در تمرکز خودروساز بر تولید ایجاد کند، چراکه در این صورت منافع تولیدکننده، سهامداران و مصرف کنندگان را در بلند مدت دچار خدشه خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: نکته مهمتر اینکه لازم است با تحلیل آماری از دادههای متقاضیان از جمله متقاضیان عادی، صاحبان خودروهای فرسوده و مادران دارای بیش از دو فرزند که در قالب طرح عادی، جایگزینی و طرح جوانی جمعیت در طرحهای فروش خودرو شرکت میکنند، افراد فاقد پلاک فعال در الویت خرید خودرو از بورس قرار بگیرند تا متناسب با برنامه تولیدی ارائه شده از سوی خودروساز، نیازهای واقعی جامعه شناسایی و نسبت به اولویت بندی آنها اقدام و در نهایت با پایش برنامه عرضه خودروساز، نقاط ضعف موجود اصلاح شود.
ابراهیمی نژاد در پایان اذعان داشت: اگرچه فروش خودرو در بورس کالا به شفافیت معاملات خودرویی منجر میشود، اما در بازارهای محدود و بسته ممکن است عدهای از مصرف کنندگان نتوانند نیاز خود را از بورس کالا تامین کنند، در نتیجه برای تامین نیاز خود به دنبال بازارهای ثانویه میروند که در بلندمدت به ضرر تولید خواهد بود، چراکه مقیاس است که تولید خودرو را اقتصادی میکند و وقتی تقاضای واقعی کاهش پیدا میکند، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
ارسال نظر