۳۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۹
اختصاصی

تعویق در اجرای استاندار‌های ایمنی؛ عامل افت ایمنی خودرو‌های داخلی

تعویق در اجرای استاندار‌های ایمنی؛ عامل افت ایمنی خودرو‌های داخلی
از آنجایی که ارتقای استاندارد‌های اجباری موجب افزایش هزینه‌های تولید برای خودروساز می‌شود، معمولا خودروسازان داخلی تمایلی به رعایت این استاندارد‌ها نداشته و به بهانه‌های مختلف از اجرای آن طفره می‌روند.
کد خبر: ۱۴۲۸۹

به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تعویق در اجرای استاندار‌های مربوط به ایمنی را عامل افت ایمنی خودرو‌های داخلی دانست و تاکید کرد: از آنجایی که ارتقای استاندارد‌های اجباری موجب افزایش هزینه‌های تولید برای خودروساز می‌شود، معمولا خودروسازان داخلی تمایلی به رعایت این استاندارد‌ها نداشته و به بهانه‌های مختلف از اجرای آن طفره می‌روند.

جواد مرزبان راد تولید خودرو‌های ایمن در کشور را مشروط بر تقویت استاندار‌های ایمنی دانست و بیان کرد: اگرچه تعدادی از استاندارد‌های ٨٥ گانه مباحث ایمنی خودرو‌ها را پوشش می‌دهند، اما این استاندار‌ها حداقل موارد ایمنی در خودرو را شامل شده و برای تولید خودرو‌های ایمن لازم است استاندارد‌های ٨٥ گانه به سطح بالاتر و سختگیرانه تری ارتقا پیدا کنند.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا ادامه داد: این مهم در گام نخست نیازمند انجام فعالیت‌های پژوهشی لازم به منظور تدوین استاندارد‌های موردنظر و الزام خودروسازان به رعایت آنها است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تدوین استاندارد‌های ۱۲۰ گانه نیز در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است، افزود: در بین استاندار‌های ١٢٠ گانه نیز تنها برخی موارد منجر به تقویت ایمنی خودرو‌ها شده و بخش زیادی از این استانداردها، استاندارد‌های جانبی را شامل می‌شوند؛ بنابراین افزایش ایمنی خودرو‌های داخلی نیازمند اقدامات کارشناسی دقیق تری است.

مرزبان راد تعویق در اجرای استاندار‌های مربوط به ایمنی را عامل افت ایمنی خودرو‌های داخلی دانست و تاکید کرد: از آنجایی که ارتقای استاندارد‌های اجباری موجب افزایش هزینه‌های تولید برای خودروساز می‌شود، معمولا خودروسازان داخلی تمایلی به رعایت این استاندارد‌ها نداشته و به بهانه‌های مختلف از اجرای آن طفره می‌روند. از این رو در کنار ارتقای استاندارد‌ها باید خودروسازان را ملزم به رعایت دقیق آنها کرد، به نحوی که اجرای استاندارد‌های ایمنی تنها به افزایش قیمت خودرو منجر نشود و با افزایش کیفیت و ایمنی در خودرو‌ها همراه باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا، تعادل میان ارتقای استاندارد‌ها و حفظ قیمت مناسب خودرو‌ها ضروری است و باید به نحوی عمل کرد که کیفیت و ایمنی خودرو‌ها بدون تحمیل هزینه‌های اضافی بر مصرف‌کننده ارتقا پیدا کند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه رقابت جهانی در صنعت خودرو، به‌ویژه در کشور‌های پیشرفته، باعث شده شرکت‌های خارجی استاندارد‌های ایمنی و کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند، افزود: در صورت عدم رعایت این استاندارد‌ها از سوی خودروسازان داخلی، خودرو‌های تولید داخل در مقایسه با خودرو‌های جدید و آینده، بسیار ناامن و کم‌کیفیت دیده خواهند شد؛ بنابراین قوانین باید به گونه‌ای تنظیم شوند که خودروسازان ملزم به رعایت استاندارد‌های ایمنی و کیفی شوند تا از عقب‌ماندگی آنها و کاهش رقابت‌پذیری صنعت خودرو کشور جلوگیری شود.

مرزبان راد در پایان تاکید کرد: رعایت استاندارد‌های سختگیرانه و ارتقای ایمنی خودرو‌های داخلی هم به نفع مصرف‌کننده بوده و هم به توسعه صنعت خودرو داخلی کمک خواهد کرد.

ارسال نظر