
به گزارش کارنا، دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اهمیت تزریق نقدینگی به صنعت خودروسازی در شرایط خاص فعلی بیان کرد: شورای رقابت با تصمیم واگذاری تعیین قیمت خودرو به وزارت صمت و این وزارتخانه با فریز قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا طی هشت ماه گذشته، علاوه بر تحمیل زیان به دو خودروساز بزرگ، حقوق سهامداران این دو شرکت را نیز تضییع کرده است.
احمد نعمت بخش با اشاره به عدم به روزرسانی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا عنوان کرد: در پی عدم ابلاغ قیمتهای اعلامی سازمان حمایت از سوی وزارت صمت، از شورای رقابت درخواست کردهایم اختیار در ابلاغ قیمتهای جدید را از وزارت صمت به هیات مدیره شرکتهای خودروسازی تفویض کنند تا خودروسازان بتوانند قیمت محصولات خود را در چهارچوب فرمول هیات تعیین و تثبیت قیمت سازمان حمایت محاسبه و پس از صحه گذاری بازرس و حسابرسی قانونی به فروش برسانند، اما متاسفانه شورای رقابت، خودروسازان را در این زمینه همراهی نکرده و فریز قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا طی هشت ماه گذشته، علاوه بر تحمیل زیان به دو خودروساز بزرگ موجب تضییع حقوق سهامداران این دو شرکت نیز شده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با تاکید بر اهمیت تزریق نقدینگی به صنعت خودروسازی در شرایط خاص فعلی خاطرنشان کرد: انجمن خودروسازان ایران به این منظورهم جلسهای با معاون وزیر صمت داشته و هم به همراه دو انجمن قطعه سازی کشور نامهای را به وزیر صمت ارسال کرده و در این نامه خواستار رایزنی وزیر با شورای پول و اعتبار به منظور افزایش سقف اعتبار دو شرکت ایران خودرو و سایپا شدیم تا با تسهیلاتی که از سوی این شورا در اختیار خودروسازان قرار میگیرد، بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کرده و از توقف خطوط تولید به خصوص در شرایط بحرانی فعلی جلوگیری کنیم، چراکه صنعت خودرو و قطعه سازی به واسطه قیمت گذاری دستوری و زیان ناشی از آن به شدت از کمبود نقدینگی رنج میبرند و شرکتهای خودروساز به دلیل کاهش توان مالی قادر به پرداخت مطالبات قطعه سازان نیستند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران صدور مجوز پیش فروش خودرو بر مبنای قیمتهای جدید را از دیگر شروط استمرار تولید در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: صدور مجوز پیش فروش برای خودروسازان بر اساس قیمتهای جدید از دیگر درخواستهای ما از وزیر صمت است که متاسفانه تا کنون دستوری در این خصوص صادر نشده است.
نعمت بخش صنعت خودرو را از آسیب پذیرترین بخشهای اقتصادی کشور در شرایط بحرانی توصیف و بیان کرد: صنعت خودرو به عنوان صنعتی که به خودکفایی ٧٠ درصد در تولید قطعات رسیده و به طور متوسط ٣٠ درصد به خارج وابسته است، طبیعی است در شرایط بحرانی آسیب پذیر بوده و در صورت عدم انجام تدابیر ویژه با چالشهای جدی مواجه خواهد شد.
وی در بخشی دیگر از اظهارات خود به اثرات ناآرامیها بر صنعت خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: اگر پیش از تحریمها و در زمان امضای برجام زمینه مشارکت خودروسازان داخلی با شرکای خارجی و سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو فراهم میشد، امروز با آسیب کمتری در این صنعت مواجه بودیم، چراکه کشورهای غربی برای حفظ و مراقبت از سرمایه خود هم که شده فشار و آسیب کمتری را بر صنعت خودروسازی کشور تحمیل میکردند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران یادآور شد: البته تجارب گذشته نشان داده صنعت خودرو در شرایط بحرانی اغلب به سمت عمق داخلی سازی حرکت کرده و از این لحاظ میتوان امیدوار بود که در چنین شرایطی با سیاست داخلی سازی، صنعت خودرو آسیب کمتری دیده و خطوط تولید به طور کامل متوقف نخواهد شد؛ بنابراین در شرایط کنونی و برای کاهش وابستگی به خارج چارهای جز خودکفایی و تکیه بر ظرفیت و توانمندیهای داخلی نخواهیم داشت.
ارسال نظر